Televiziunea lui Radu Moraru, parte din strategia lui Băsescu de păstrare a Puterii

Radu_moraru_main
Radu_moraru_main

Cum va arăta televiziunea lui Radu Moraru, care a a primit ieri  licenţă CNA pentru Nașul TV? Cu un buget de numai 600.000 de euro, cu echipamente și cameramani închiriați de la o firmă de producție, Nașul Tv pare o construcție provizorie, menită să reziste în perioada campaniei electorale din 2012. O televiziune de știri necesită investiții de 10-20 de milioane de euro în aparatură și un buget lunar de 500.000-1 milion de euro, pentru cheltuieli de personal, deplasări, relee, achiziții de știri externe etc. Posturi ca Antena 3 cheltuie chiar 1,2 milioane de euro lunar, potrivit surselor din piață.

Limitările de buget vor face din Nașul un fel de OTV, adică un platou în care vor fi primiți invitații și se vor purta discuții nesfârșite? Nu neapărat. Radu Moraru își propune să facă o televiziune de talk show, dar și de dezvăluiri. Cu sprijinul unor case de producție externalizate, care vor aduce materiale filmate, eventual cu camera ascunsă și dezvăluiri surprinzătoare, lipsa de personal și de dotări poate fi depășită. Dacă serviciile secrete îți livrează astfel de materiale, nici nu mai ai nevoie de reporteri. Mostrele de filaj la Ponta și Antonescu sunt un exemplu. De ce să postezi materialul pe un site fantomă, când poți să-l lansezi la un post TV, în prime time? Mai ales că ai avea parte de un comentariu anti-Opoziție, din cele în care excelează Radu Moraru.

Decompresiunea din 2010 a blocat lansarea Adevărul TV

Radu Moraru a mai făcut parte dintr-o schemă media care favoriza Puterea politică. În 2010, regimul Băsescu, confruntat cu grave probleme de imagine și cu o presă ostilă, avea nevoie de o dilure a influenței televiziunilor de opoziție. Presa de știri era concentrată în două posturi TV: Antena 3, Realitatea, iar la B1 funcționa talk show-ul lui Radu Moraru. Patriciu pregătea lansarea Adevărul Tv, prin aducerea fostului director TVR, Alexandru Sassu în trust.  Costurile politice sau financiare pentru dislocarea unor jurnaliști sau chiar a unor televiziuni întregi erau mari, din cauza concentrării. Salariile în media puteau scădea, oferind patronilor independență financiară de presiunile Puterii. Unde să plece jurnaliștii? S-a rezolvat odată cu plecarea lui Radu Moraru la 10 Tv. Piața s-a decomprimat: o parte a jurnaliștilor de la Antena 3 a plecat la noul B1 Tv, cei de la B1 Tv s-au dus la 10 TV și la TVR Info, un post reinventat de regimul Băsescu. În paralel, Prigoană a lansat România Ta, unde nu a atras vedete, dar ar fi putut servi Puterii prin diluarea audienței posturilor concurente (nereușind, postul a fost închis, un an mai târziu). Cert este că investiția necesară pentru lansarea Adevărul Tv a crescut, iar Patriciu a trecut proiectul în conservare. Spre sfârșitul anului, din OTV, care a căpătat interes pentru știrile politice, s-a desprins Zeus TV.

Înmulțirea posturilor TV, după modelul partidelor

Scandalul de la Realitatea a căzut mănușă regimului Băsescu: dintr-o televiziune au rezultat două. În 2012, pe lângă OTV, devenit post  de partid, vor funcționa Antena 3, Realitatea, România TV, B1, TVR Info, Nașul Tv, Digi tv, Zeus TV, iar doi primari PDL, Poteraș, de la sectorul 6 și Pinalti, de la Neamț, pregătesc televiziuni de știri. Numărul posturilor  a crescut de cel puțin trei ori și lista nu s-a încheiat. Dacă la postul lui radu Moraru adăugăm TVR și, eventual, Adevărul Tv, am putea constata că în anul electoral 2012 avem de patru ori mai multe televiziuni implicate politic decât în anul alegerilor prezidențiale.

Ca o coincidență, la fel s-au derulat ostilitățile în viața politică: de la trei partide românești în 2008, vom avea șapte, dacă adăugăm Mișcarea Populară și formațiunea lui Geoană.

De ce își face Radu Moraru televiziune

Radu Moraru ar putea să aibă dreptate când spune că patronul RCS/RDS nu a mai investit în 10 Tv din motive politice. Om de afaceri cu interese în România și Ungaria, Zoltan Tezsari a oferit spațiu pentru decompresiune, în 2010, dar nu putea accepta angajarea fățișă de parte lui Băsescu pe care o practica Radu Moraru. În primul rând pentru că era un dezastru pe piață, din moment ce publicul băsist se reducea la câteva procente, pe de alta era un risc, în perspectiva pierderii alegerilor.

De ce ar folosi Puterii încă un post Tv care își dispută același segment (îngust) de public? Din trei motive:

  1. Se poate folosi argumentul numeric: doar o treime dintre televiziuni refuză să vadă realizările regimului, restul au jurnaliști obiectivi etc. Este riscant pentru că anulează strategia: Băsescu contra mogulilor din presă (Băsescu are dreptate, presa minte fiindcă face alte jocuri).Totuși, are un principal avantaj: o eventuală fraudă electorală  va fi mascată pe plan extern de numărul mare de mesaje de susținere a lui Băsescu, la posturile fidele, după alegeri.
  2. Se țintește publicul neinformat și neînregimentat politic, care scanează cu telecomanda. Astfel, sunt mai multe șanse să dea peste un post al puterii, decât să se uite la televiziunile independente.
  3. Se pregătește o campanie de atacare media a Opoziției, prin ”dezvăluiri”, scandaluri, interceptări, stenograme, filaje și filmulețe, care vor fi difuzate pe mai multe canale. Pe lângă emisia tv, posturile respective, care vor prelua unul de la altul devăluirile, își vor crește audiența în online, prin același mecanism.

După alegeri, dacă Băsescu reușește să se mențină la Putere, aducând Opoziția sub 50 la sută, vehicolul Nașul Tv poate fi finanțat din surse publice sau de către privații ”aliniați”, sau poate fi închis. Radu Moraru și-a făcut datoria și poate să plece. La TVR, de exemplu.

Citește și:

Divorțul de Nașul Radu Moraru, strategia de lansare a Digi News

Radu Moraru la întâlnirea cu simpatizanții Noua Republică: în bătălia asta te bați cu troaca, te bați cu porcul, te bați cu zoaiele, pentru că altfel ei vor câștiga

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel