Rusia denunță suplimentarea trupelor SUA în Europa de Est. NATO critică prezența rusă în Belarus

Rusia denunţă suplimentarea trupelor SUA în Europa de Est. NATO critică prezența rusă în Belarus  /  Foto cu caracter ilustrativ: Pexels
Rusia denunţă suplimentarea trupelor SUA în Europa de Est. NATO critică prezența rusă în Belarus / Foto cu caracter ilustrativ: Pexels

Rusia a criticat, joi, decizia Statelor Unite de a trimite efective militare suplimentare în Europa de Est, inclusiv în România, în timp ce Alianţa Nord-Atlantică acuză Administraţia de la Moscova că acumulează trupe în Belarus.

Administraţia Joseph Biden a decis transferul a aproximativ 1.000 de militari americani din Germania în România, în cadrul măsurilor de consolidare a apărării flancului estic al NATO, pe fondul crizei dintre Rusia şi Ucraina. Alţi 2.000 de militari de la Baza Fort Bragg, situată în statul american Carolina de Nord, vor fi transferaţi în Polonia şi Germania în următoarele zile (citește AICI).

Rusia denunță suplimentarea trupelor

Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al Preşedinţiei Rusiei, a criticat dur decizia SUA. "Este evident că aceştia nu sunt paşi în sensul reducerii tensiunilor, ci, dimpotrivă, aceste acţiuni conduc la amplificarea tensiunilor", a afirmat Dmitri Peskov, citat de agenţia Reuters. "Noi le cerem constant omologilor americani să înceteze agravarea tensiunilor pe continentul european. Din nefericire, americanii continuă să facă acest lucru", a acuzat Dmtri Peskov.

În schimb, secretarul general NATO, Jens Stoltenberg, a acuzat Rusia că acumulează efective militare în Belarus. "Este vorba de cea mai mare dislocare de trupe ruse acolo după al II-lea Război Mondial, sunt aşteptaţi 30.000 de militari combatanţi", precum şi forţe speciale Spetsnaz, avioane Suhoi Su-35, sisteme antiaeriene S-400 şi rachete Iskander, care au potenţial nuclear, a afirmat Jens Stoltenberg.

Rusia este acuzată că a mobilizat peste 100.000 de militari în apropierea frontierelor Ucrainei, iar Administraţia de la Kiev se teme de o invazie. Administraţia Vladimir Putin cere garanţii că Alianţa Nord-Atlantică nu va continua extinderea spre est şi argumentează că este necesară revenirea la arhitectura de securitate anterioară anului 1997, astfel că NATO trebuie să retragă trupele şi echipamentele militare inclusiv din România şi Bulgaria. Statele Unite şi Alianţa Nord-Atlantică au transmis răspunsuri scrise Rusiei privind garanţiile de securitate, dar Moscova insistă pentru retragerea trupelor din statele est-europene şi pentru oprirea extinderii NATO spre est, scrie Mediafax.

Răspunsul SUA și NATO pentru Rusia, scurs în presă. Departamentul de Stat de la Washington confirmă autenticitatea documentelor

Departamentul de Stat de la Washington pare să confirme autenticitatea documentelor scurse în presă, privind răspunsul SUA și NATO pentru Rusia.

Ieri, 2 februarie, răspunsul SUA și NATO pentru Rusia s-a scurs în presă, așa cum avertizase ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov. Ziarul spaniol El Pais a publicat documentele. Acum, Departamentul de Stat de la Washington pare să confirme autenticitatea documentelor privind propuneri adresate Rusiei în sensul efectuării de inspecţii pe bază de reciprocitate, inclusiv în bazele balistice din România şi Polonia, transmite Mediafax.

Întrebat, într-o conferinţă de presă desfăşurată miercuri după-amiază (ora SUA), dacă poate confirma prin "da" sau "nu" autenticitatea documentelor publicate în El Pais, Ned Price, purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat, a răspuns: "Nu am văzut nimic care să sugereze că aceste documente nu sunt autentice" (citește continuarea AICI).