Despre înzestrarea României cu F-35 Lightning II, avioane de generația a V-a, se vorbește tot mai des, nu doar în media, cât și la nivel oficial.
Subiectul a fost adus în atenția publicului inclusiv de președintele Klaus Iohannis sau Vasile Dîncu, ministrul Apărării iar la expoziția Black Sea Defense & Aerospace 2022 , cei de la Lockheed Martin au prezentat o machetă a F-35 Lightning II cu cocarda României.
În momentul de față nu există nimic concret, sunt probabil discuții timide între oficialii români și cei de la Lockheed Martin. Dacă vom reuși să primim primele avioane în primii ani din 2030, rămâne de văzut. Drumul e lung și ar trebui să demarăm negocierile destul de repete pentru a avea livrările în perioada pe care ne-o propunem.
Până atunci urmează să achiziționăm din Norvegia încă două escadrile de F-16 Fighting Falcon, în număr de 32 de aparate. Aeronavele vor completa prima escadrilă formată din 17 avioane achiziționate din Portugalia. Cert e că resursa F-urilor va fi epuizată la începutul lui 2030, fapt pentru care programul F-35 Lightning II, în momentul de față în faza de discuție, devine necesar.
Însă dacă majoritatea discuțiilor se focalizează pe perioada de derulare a achiziției ori pe provocarea de a pregăti piloți, o provocare la fel de importantă va fi și infrastructura necesară pentru platformele de generația a V-a.
În acest context, am făcut apel la interviul pe care Cătălin Podaru, fondator și director al Leviatan Design, companie românească care derulează proiecte de infrastructură militară, l-a acordat DefenseRomania luna trecută și în care s-au discutat numeroase chestiuni interesante ce țin de infrastructură militară și nu numai, inclusiv atât de mediatizata viitoare achiziție de F-35 Lightning II.
Directorul Leviatan Design a afirmat că „inclusiv pe noi ne-a preocupat în raport cu proiectele pe care le realizăm, care e nevoia pentru un upgrade, o actualizare, din punct de vedere a generației de avioane”.
În acest context au fost purtate discuții între Leviatan Design, Lockheed Martin și compania britanică Lagan Aviation, cu privire la ce provocări va aduce în viitor adaptarea infrastructurii la platforme de generația a V-a. Există bineînțeles diferențe importante față de actuala infrastructură de F-16 Fighting Falcon, dar Cătălin Podaru consideră că actuala infrastructură e capabilă foarte bine să servească drept bază pentru viitoarea.
„Am avut discuții cu reprezentanții Lockheed Martin și cu Lagan Aviation & Infrastructure, companie britanică cu care ne aflăm în parteneriat, despre unul din proiectele pe care ei le-au realizat în Marea Britanie la Baza Aeriană Marham, mă refer la infrastructura pentru F-35 ale Royal Air Force.
Din aceste discuții am aflat că o mare parte din facilitate este similară pentru exploatare. Diferențele care pot să apară sunt în zona elementelor de protecție suplimentară, spre exemplu pentru hangar. Ce e foarte important e că investițiile pe care noi le facem în acest moment în infrastructura militară pentru operarea avioanelor multirol sunt relevante și pentru generațiile ulterioare. Bineînțeles, cu mici upgradeuri”, a precizat Cătălin Podaru, în exclusivitate pentru DefenseRomania.
Directorul Leviatan Design a conchis, amintind, că în țara noastră au mai operat avioane de generația a V-a, cu referire la F-35, dar și la F-22 care spre exemplu în 2018 au efectuat misiuni de la Câmpia Turzii în cadrul unor exerciții militare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu