Pericolul ascuns din paracetamol

Steluța Indrei / 16 iul 2018 / 09:56 Salveaza PDF Comentarii
paracetamol
Descriere foto: paracetamol

Paracetamolul este unul dintre cele mai utilizate medicamente la nivel mondial. Riscul de supradozare este pe măsură, pentru că există sute de produse care conțin paracetamol. Unde poate duce supradozarea? La intoxicarea ficatului sau chiar hepatită fulminantă. 

„Există peste 200 de medicamente care conțin paracetamol, sunt specialist în domeniul medicamentului de peste 50 de ani și sunt incapabil să le numesc pe toate”, a declarat pentru AFP profesorul Jean-Paul Giroud. 

„Spre exemplu, este suficient să luați două medicamente cu paracetamol, unul prescris de medic și celălalt în automedicație pentru a depăși doza zilnică de 4 grame”, avertizează specialistul. 

Profesorul Giroud pledează pentru o mai bună informare a publicului asupra pericolului potențial al paracetamolului: „E o problemă de informare pentru care mă lupt de 40 de ani”. 

Paracetamolul este un medicament care se poate cumpăra fără prescripție medicală și este utilizat în general pentru combaterea febrei și durerilor. 

Paracetamolul atacă ficatul

Utilizat în cantități prea mari, paracetamolul poate deveni periculos, fiind chiar la originea unor disfuncții hepatice grave. În Franța, de exemplu, intoxicația cu paracetamol reprezintă cauza a zeci de transplanturi de ficat. 

„Paracetamolul este pe cât de bun pe atât de periculos. Este un medicament bine tolerat în 99,99% din cazuri, dar care devine o armă extrem de periculoasă când este utilizat în exces”, a explicat pentru AFP farmacologul François Chast. „Este ca un cuțit de bucătărie: un obiect foarte util când știm să îl folosim, dar cu care ne putem tăia dacă suntem neîndemânatici”, și-a exprimat părerea farmacologul. 

Paracetamol: doza maximă recomandată

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), „o doză unică de 10-15 grame este suficientă pentru a provoca o necroză hepatică mortală”.

Doza maximă recomandată este de 3 grame în 24 de ore, în administrare repetată. 

„Dacă se administrează 4 grame pe zi timp de mai multe zile, mai ales în asociere cu alcool, se poate ajunge la hepatită medicamentoasă fulminantă”, precizează prof. Chast. Este o urgență medicală, care în lipsa tratamentului rapid poate fi fatală. 

Efectele supradozării paracetamolului

O supradoză de paracetamol provocă inițial „semne de iritație gastro-intestinală”, potrivit OMS. În general, după 2 zile apar manifestări precum anorexie, greață, stare generală proastă, dureri abdominale, apoi semne progresive de insuficiență hepatică și în final comă hepatică. 

„În fiecare an în Franța, aproape o sută de transplanturi hepatice sunt legate de intoxicația cu paracetamol”, semnalează prof. Chast. 



Te-ar putea interesa








Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.25