Un raport recent publicat de grupurile de cercetare Reset Tech și Check First dezvăluie modul în care platformele sociale Meta, inclusiv Facebook și Instagram, au fost folosite pentru a difuza peste 4.100 de reclame politice care atacau candidata pro-UE la alegerile prezidențiale din România, Elena Lasconi, și promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv Călin Georgescu, notează Bloomberg.
Raportul detaliază existența unei rețele formate din 25 de pagini aparent independente de Facebook, care aveau infrastructuri comune de găzduire web, publicitate și email. Conform cercetătorilor, această campanie a utilizat un buget publicitar de până la 264.909 euro (aproximativ 279.610 dolari), bani investiți în promovarea de postări politice atât pe Facebook, cât și pe Instagram.
Victoria șocantă a lui Călin Georgescu, un candidat pro-Rusia și popular pe TikTok, în alegerile prezidențiale din primul tur organizat pe 24 noiembrie, a adus în prim-plan rolul platformelor sociale în amplificarea mesajelor politice. Autoritățile române au acuzat TikTok, deținut de ByteDance Ltd., că ar fi oferit "o expunere masivă și tratament preferențial" acestui candidat naționalist relativ necunoscut, potrivit Bloomberg.
Pe de altă parte, raportul Reset Tech și Check First sugerează că manipularea alegerilor nu s-a limitat la TikTok.
"Noile dovezi arată că platformele Meta, Facebook și Instagram au fost utilizate pentru răspândirea unor mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante", au scris autorii raportului.
Reclamele identificate în raport îl portretizau pe Georgescu ca fiind un "președinte patriot" care apără România de "establishment-ul politic". În contrast, Elena Lasconi, lidera USR, era descrisă ca un "diavol" și o marionetă a Occidentului. De asemenea, președintele în exercițiu, Klaus Iohannis, a fost calificat drept "dictator" pentru susținerea sa față de Lasconi. Alte reclame și-au exprimat sprijinul pentru George Simion, liderul partidului Alianța pentru Unirea Românilor (AUR).
Aceste mesaje au avut un impact semnificativ, fiind vizualizate de până la 199 de milioane de ori din august, potrivit estimărilor cercetătorilor, bazate pe datele oferite de Ad Library, o inițiativă de transparență a Meta.
Profilurile reclamelor înregistrate prezentau pagini de Facebook administrate în mare parte din România, care se pretindeau a fi site-uri de știri sau divertisment. Totuși, multe dintre acestea nu aveau informații legale sau editoriale și erau conectate prin adrese IP comune, design web identic și configurații similare de email și publicitate.
Noile descoperiri rezonează cu investigațiile anterioare ale publicației românești Context, care a dezvăluit utilizarea de către AUR a unor pagini false de Facebook, care se prezentau drept portaluri de știri pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.
Meta a refuzat să comenteze direct conținutul raportului, dar a subliniat declarațiile recente ale lui Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale. "Nu observăm dovezi ale unor incidente majore pe platformele noastre în România", a afirmat acesta, adăugând că Meta a fost în contact "aproape zilnic" cu autoritățile române.
Totuși, Meta a recunoscut, într-o postare pe blog, că Rusia rămâne sursa principală a operațiunilor de influență ascunsă la nivel global, cu aproximativ 20 de astfel de rețele demascate în acest an. Clegg a precizat că majoritatea acestor operațiuni nu reușesc să atragă audiențe autentice, recurgând adesea la aprecieri și urmăritori falși pentru a-și exagera popularitatea, mai scrie Bloomberg.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu
de Anca Murgoci