Deficiența de vitamina D, efecte nefaste și remedii

Dana Lascu / 24 aug 2018 / 14:43 Salveaza PDF Comentarii
Pestele gras este o sursa bogata de vtamina D
Descriere foto: Pestele gras este o sursa bogata de vtamina D

Este posibil să fi văzut suplimente care conțin vitamina D la magazinele din zona în care locuiți, ba chiar să fi fost testați pentru această deficiență de către medicul dumneavoastră. Dar ce este vitamina D și de ce avem nevoie de ea?

Vitamina D joacă un rol important în sănătatea oaselor, ajutându-ne să absorbim calciu. Organismul uman produce în mod natural această vitamină atunci când este expus la lumina soarelui, iar unele alimente pe care le consumăm sunt bogate în acest nutrient. Practic, toate animalele vertebrate, nu doar oamenii, au nevoie de vitamina D.

Un nivel scăzut de vitamina D duce la deficiență, care a fost asociată, de numeroase studii, cu apariția unor boli ale oaselor și anorexie. La copii, deficiența declanșează rahitismul, iar la adulți - osteomalacie, o afecțiune caracterizată de înmuierea oaselor prin demineralizare.

Surse de vitamina D

Vitamina D se găsește într-o varietate de alimente pe care le putem consuma. Peștii grași, cum ar fi tonul, somonul, codul și macroul, conțin niveluri ridicate. De asemenea, se găsește și în alte alimente, cum ar fi laptele și sucul de portocale. Poate fi luată și sub formă de suplimente, totuși, unele dintre ele conțin mult peste doza zilnică recomandată, iar mai multe studii au pus sub semnul întrebării eficacitatea patilelor.

Dar cel mai simplu și mai natural mod posibil de a obține vitamina D este să ieșiți la plimbare într-o zi însorită. Un tip de colesterol, care se găsește în piele, absoarbe natural radiațiile UVB de la soare și le transformă într-o formă de vitamina D.

Mai bine o obținem de la soare

Prof.dr. Clifford Rosen, de la Școala de Medicină a Universității Tufts și cercetător științific principal la Centrul Medical din Maine, a explicat, pentru CNN, că, în general, este bine să obținem vitamina D prin expunerea la soare și din alimente, nu din suplimente.

Pe lângă faptul că soarele nu costă, în timp ce cutiile de suplimente da, este posibil aă obținem prea multă vitamina D din pastile, ceea ce ar putea crește riscul de apariție a pietrelor la rinichi și a altor probleme de sănătate, a subliniat expertul. Pacienții pe care îi vede, care de obicei au în exces vitamina D, iau suplimente zilnice care conțin 5.000 până la 10.000 de unități de vitamină, cu mult peste cantitatea zilnică recomandată.

Pe de altă parte, procesele biochimice din corpul nostru ne împiedică să producem prea multă vitamină D de la expunerea la soare, deci nu este posibil să facem „supradoză" în acest fel, a declarat Paul Thomas, consultant științific pentru Biroul Național de Suplimente Alimentare din SUA.

Beneficiile vitaminei D

În plus față de menținerea oaselor putermice, ajutând organismul să absoarbă calciul, vitamina D a fost asociată cu un risc scăzut de afecțiuni cum ar fi osteoporoza, hipertensiunea și cancerul. Cu toate acestea, alte studii sugerează că suplimentele de vitamina D nu pot fi considerată a fi un panaceu, întrucât nu există vreo dovadă științifică în acest sens. În plus, persoanele bolnave pot avea niveluri mai scăzute de vitamina D dar aceasta să fie o consecință a bolii lor, nu neapărat invers, a arătat expertul.

De câtă vitamina D avem nevoie zilnic

În 2010, un comitet al Academiei Americane de Medicină a recomandat nivelul zilnic necesar de vitamina D. Dr.Rosen, care lucrează pentru acest comitet, spune că oamenii sunt expuși riscului de a dezvolta deficiență dacă nivelul seric al biomarkerilor este mai mic de 12 nanograme pe mililitru, cu mult sub nivelul adecvat de 20 ng / mL.

Iar pentru a atinge nivelul de 20 ng /ml de vitamina D, Institutul american Național de Sănătate recomandă un aport zilnic între 400 și 800 de unități de vitamină, în funcție de vârsta persoanei.

Thomas a spus că plaja este însă un pic mai largă, pornind de la 400 până la aproximativ 4.000 de unități de vitamină pe zi, limita superioară sigură, potrivit Academiei Naționale de Medicină.

Simptomele deficienței de vitamina D

Simptomele deficienței de vitamina D pot include slabiciune osoasă și musculară, risc crescut de fracturi și căderi, în mod special pentru adulții mai în vârstă. La copii, deficiența poate duce la o deformare a oaselor cunoscută sub numele de rahitism.

După ce oamenii de știință au descoperit o legătură a rahitismului cu deficitul de vitamină D, în anii 1900, s-a început administrarea vitaminei la bebeluși, așa că boala este, în ziua de azi, una rară în SUA.

Pentru majoritatea oamenilor, deficitul de vitamina D nu apare din senin, a arătat dr. Thomas. Oamenii care petrec foarte puțin timp în aer liber sau cei care sunt pretențioși la mâncare au un risc mai mare de a dezvolta deficiența.



Te-ar putea interesa








Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.27