O nouă planetă, descoperită pe orbita celei mai apropiate stele de Soare. Un an durează 11,2 zile

Fotografie creată de Francesco Ungaro, de la Pexels

O planetă care are un sfert din masa Pământului şi pe care un an durează 11,2 zile a fost descoperită pe orbita celei mai apropiate stele de Soare.

Exoplaneta, numită deja Proxima D, a fost descoperită pe orbita lui Proxima Centauri, o pitică roşie care se află la 4,2 milioane de ani lumină faţă de Soare. Exoplaneta are doar un sfert din masa Pământului, iar asta o face una dintre cele mai mici exoplanete descoperite vreodată. Proxima D este şi a treia planetă descoperită pe orbita lui Proxima Centauri. Deşi ea nu poate fi locuită, detectarea ei sugerează că mai sunt multe exoplanete în zonă.

"Descoperirea asta ne arată că cea mai apropiată stea de Soarele nostru ar putea veni la pachet cu multe lumi interesante, pe care le putem studia şi, poate, chiar explora în viitor", a declarat Joao Faria, astrofizician la Institutul de Astrofizică din Portugalia.

"Este foarte importantă descoperirea acestei planete, chiar dacă nu e locuibilă. Ne arată că tehnica de viteză radială, prin care am descoperit şi această planetă, are potenţialul să ne arate o mulţime de planete cam ca a noastră, care pot găzdui viaţa", a declarat şi Pedro Figueira, cercetător chilian, conform Science Alert

Planetă de mărimea lui Jupiter, găsită la câteva sute de ani lumină de Pământ

Planeta, care a primit indicatul TOI-2180 b, este relativ aproape de noi, aflându-se la doar 379 de ani lumină distanţă. Ceea ce face această planetă specială este, însă, faptul că o rotaţie completă în jurul propriului Soare durează 261 de zile, mai mult decât orice alt gigant gazos descoperit în afara sistemului nostru solar.

Cercetătorii au descoperit această planetă folosind date adunate de Satelitul de Supraveghere al Exoplanetelor Tranzitorii (TESS), care găseşte aceste planete urmărind cele mai mici umbre repetabile în lumina unor stele. Deşi orbita acestei exoplanete nu a fost confirmată încă, este posibil ca TESS să o vadă din nou în luna februarie.

"Aceste evenimente tranzitorii sunt cel mai bun prilej pentru a descoperi exoplanete mai reci", a declarat Paul Dalba, cercetător postdoctoral al Universităţii din California, conform space.com.

Dalba spune că planeta are temperaturi mai scăzute decât alţi giganţi gazoşi datorită timpului mai mare în care îşi orbitează steaua. "Suntem foarte motivaţi să studiem astfel de exoplanete. Putem răspunde la întrebări de genul 'planetele se formează diferit sau evoluează diferit în funcţie de durata orbitei?' sau 'cum se schimbă aceste planete în timp?'", a mai adăugat Dalba.  VEZI MAI MULTE AICI