Planetă de mărimea lui Jupiter, găsită la câteva sute de ani lumină de Pământ. Printre cercetători se află şi o româncă

Sursa: Pexels

Un grup de astronomi şi cercetători civili au descoperit o planetă ascunsă, de mărimea lui Jupiter, la doar câteva sute de ani lumină faţă de Pământ. În echipa de cercetare se află şi o româncă.

Planeta, care a primit indicatul TOI-2180 b, este relativ aproape de noi, aflându-se la doar 379 de ani lumină distanţă. Ceea ce face această planetă specială este, însă, faptul că o rotaţie completă în jurul propriului Soare durează 261 de zile, mai mult decât orice alt gigant gazos descoperit în afara sistemului nostru solar.

Cercetătorii au descoperit această planetă folosind date adunate de Satelitul de Supraveghere al Exoplanetelor Tranzitorii (TESS), care găseşte aceste planete urmărind cele mai mici umbre repetabile în lumina unor stele. Deşi orbita acestei exoplanete nu a fost confirmată încă, este posibil ca TESS să o vadă din nou în luna februarie.

"Aceste evenimente tranzitorii sunt cel mai bun prilej pentru a descoperi exoplanete mai reci", a declarat Paul Dalba, cercetător postdoctoral al Universităţii din California, conform space.com

O româncă, printre cercetători. Planeta, temperatură diferită faţă de Jupiter

Dalba spune că planeta are temperaturi mai scăzute decât alţi giganţi gazoşi datorită timpului mai mare în care îşi orbitează steaua. "Suntem foarte motivaţi să studiem astfel de exoplanete. Putem răspunde la întrebări de genul 'planetele se formează diferit sau evoluează diferit în funcţie de durata orbitei?' sau 'cum se schimbă aceste planete în timp?'", a mai adăugat Dalba.

TOI-2180 b are aproape aceeaşi mărime ca Jupiter, dar este de aproape trei ori mai masivă, conţinând 105 elemente mai grele decât hidrogenul şi heliul, potrivit unui comunicat al Universităţii New Mexico, de unde este şi unul dintre cercetării care au descoperit planeta, Diana Dragomir. Densitatea planetei poate indica faptul că aceasta s-a format diferit faţă de Jupiter.

O altă noutate este temperatura planetei, care este în medie de 77 grade Celsius. Deşi TOI-2180 b este mai caldă decât Jupiter şi Saturn, este destul de rece comparativ cu alte exoplanete uriaşe.

"Este îmbucurător că am găsit o astfel de planetă, mai ales că de obicei găsim exoplanete foarte fierbinţi, iar noi le avem pe Jupiter şi Saturn, care sunt ceva mai reci", a declarat Dalba. Diferenţa de temperatură nu este încă înţeleasă, dar cercetările ar putea continua şi la alte observatorii, sau chiar cu ajutorul noului telescop NASA, Telescopul Spaţial James Webb.

Cercetătorii speră să studieze în continuare planeta, în speranţa că vor găsi inele, precum cele ale planetei Saturn, sau luni, care sunt obişnuite pentru gigantele gazoase din sistemul nostru solar. Cele mai multe exoplanete descoperite se află foarte aproape de Sorii lor, iar din această cauză gravitaţia formează inele în jurul planetei. Din moment ce TOI-2180 b este relativ departe de steaua ei, Dalba spune că "ar putea fi distractiv" să căutăm diverse luni sau inele.