Guvernul extinde zona liberă în Portul Constanța.
Executivul urmează să adopte joi, printr-o decizie oficială, măsura de extindere a statutului de zonă liberă în cadrul portului Constanța, mai precis în sectorul Midia.
„Prezentul proiect de act normativ vizează extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia a portului Constanţa pe o suprafaţă de 7.703.958 metri pătraţi, domeniu public al statului aflat în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi în concesiunea Companiei Naţionale ‘Administraţia Porturilor Maritime’ S.A. Constanţa, conform delimitării teritoriale prevăzute în anexa 1”, se regăsește în nota de fundamentare a proiectului.
Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța are obligația, în cel mult 18 luni, să finanțeze și să construiască împrejmuirile și punctele de acces pentru zona liberă extinsă, conform unei documentații aprobate de autoritatea vamală, în baza regulamentelor europene.
"În termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Compania Națională ”Administrația Porturilor Maritime” S.A. - Constanța va realiza, din surse proprii de finanțare, împrejmuirile și punctele de intrare/ieșire în/din zona liberă prevăzută la art. 1, pe baza unei documentații tehnice avizate de autoritatea vamală, astfel cum este prevăzut la art. 243 alin. (1) și alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările ulterioare", continuă proiectul.
Personalul Autorității Vamale Române va fi suplimentat cu 34 de funcționari și al Poliției de Frontieră cu 24 de agenți și ofițeri pentru a asigura activitatea biroului vamal din zona Midia a portului Constanța, conform detaliilor din anexa nr. 2.
"Personalul Poliției de Frontieră și al Autorității Vamale Române, precum și spațiile și dotările necesare pentru desfășurarea activității biroului vamal de frontieră Constanța – zona Midia sunt prevăzute în anexa nr. 2. Mai exact, personalul Autorității Vamale Române se suplimentează cu 34 posturi (funcții publice de execuție), iar personalul Poliției de Frontieră se suplimentează cu 24 de posturi, pentru 4 funcții de ofițer și 20 de funcții de agent", potrivit documentului.
Decizia Guvernului României de a extinde regimul de zonă liberă în sectorul Midia al Portului Constanța reprezintă un pas esențial în consolidarea poziției acestuia ca hub logistic de importanță regională și globală. Măsura are implicații economice și strategice majore, fiind influențată de mai mulți factori-cheie.
Poziționare pe Ruta Trans-Caspică
Portul Constanța devine o componentă esențială a Coridorului de Mijloc, ruta comercială care conectează Asia și Europa prin Kazahstan, Marea Caspică, Caucaz și Marea Neagră. Acest traseu oferă o alternativă la rutele tradiționale prin Rusia, devenind din ce în ce mai atractiv pentru transportatori. Extinderea regimului de zonă liberă creează un mediu mai favorabil pentru manipularea mărfurilor provenite din această direcție, consolidând rolul României în comerțul euro-asiatic.
Creșterea Competitivității în Marea Neagră
Portul Constanța se află în competiție directă cu alte porturi importante din bazinul Mării Negre, atât din state membre UE (precum porturile bulgare Varna și Burgas), cât și din țări terțe (precum Poti în Georgia sau porturile din Turcia). Prin extinderea facilităților de zonă liberă, Constanța își poate îmbunătăți oferta pentru investitori și operatori economici, atrăgând un volum mai mare de trafic maritim.
Extinderea Hinterland-ului și Rolul în Reconstrucția Ucrainei
În contextul redresării economice și reconstrucției Ucrainei, Portul Constanța are șansa de a deveni un punct logistic central pentru transportul de mărfuri și materii prime către Europa Centrală și de Sud-Est. Extinderea regimului de zonă liberă permite o flexibilitate mai mare în gestionarea fluxurilor comerciale și poate atrage companii interesate de exportul și importul bunurilor destinate piețelor afectate de conflict, precum Ucraina.
Modernizare și Aliniere la Standardele UE
Această decizie face parte dintr-o strategie mai amplă de dezvoltare a Portului Constanța, care include investiții în digitalizare, creșterea capacității operaționale și implementarea unor măsuri de protecție a mediului. Planurile de transformare a portului într-un „port verde” sunt în linie cu cerințele Uniunii Europene privind sustenabilitatea și eficiența energetică.
Prin aceste măsuri, Portul Constanța își întărește poziția ca nod logistic esențial în Europa, cu beneficii economice directe pentru România și o influență strategică sporită în regiune, potrivit informațiilor Ministerului Transportului.
CITEȘTE ȘI: Carduri ajutor energie 2025. Când vor fi încărcate și cine le primește?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News