DESCOPERIRE astronomică RARĂ. Este cea mai VECHE de până acum, de la începutul Universului

Astronomii au făcut o descoperire care oferă informații privitoare la modul în care arăta Universul la începuturile sale.

Conform celor mai larg acceptate modele cosmologice, Universul s-a format în urma unui Big Bang acum aproximativ 13,8 miliarde de ani. Chiar și așa, astronomii sunt încă incerți despre cum arăta Universul timpuriu, deoarece această perioadă a coincis cu „Evul Întunecat” cosmic. Prin urmare, aceștia continuă să studieze în amănunt cerul pentru a afla informații despre originile Universului.

Datorită noilor cercetări efectuate de o echipă internațională de astronomi, a fost identificată cea mai veche și mai îndepărtată galaxie observată până acum în Universul nostru (GN-z11).

Modul în care galaxia a fost observată

Echipa, a cărei cercetare a fost publicată recent în revista Nature Astronomy, a fost condusă de Linhua Jiang de la Kavli Institute for Astronomy and Astrophysics și de prof. Nobunari Kashikawa de la Universitatea din Tokyo. Acestora li s-au alăturat cercetători de la Observatoarele Institutului Carnegie pentru Știință, Observatorul Steward, Observatorul de la Geneva, Universitatea Peking și Universitatea din Tokyo. Epoca întunecată cosmică a început la aproximativ 370 de mii de ani după Big Bang și a continuat încă 1 miliard de ani.

În acest moment, singurele surse de lumină erau fie fotonii eliberați înainte, care sunt încă detectabili astăzi ca Fundal Cosmic Microwave (CMB), cât și cei eliberați de atomii de hidrogen neutri. Lumina acestor fotoni este atât de schimbată datorită expansiunii Universului încât sunt invizibili pentru noi astăzi. Acest efect este cunoscut sub numele de „redshift”, unde lungimea de undă a luminii este alungită (sau „deplasare” spre capătul roșu al spectrului) pe măsură ce trece prin cosmosul în continuă expansiune în drumul său de a ajunge la noi.

Galaxia, detalii despre originea Universului

Timp de aproape un secol, astronomii au folosit aceste efecte pentru a determina distanța galaxiilor și viteza cu care Universul se extinde. În acest caz, echipa de cercetare a folosit telescopul Keck I de la Maunakea, Hawaii, pentru a măsura schimbarea roșie a GN-z11 pentru a determina distanța sa. Rezultatele obținute au indicat că este cea mai îndepărtată (și cea mai veche) galaxie observată vreodată. Ulterior, Kashikawa a oferit explicații într-un comunicat de presă al Universității din Tokyo:

„Din studiile anterioare, galaxia GN-z11 pare a fi cea mai îndepărtată galaxie detectabilă de la noi, la 13,4 miliarde de ani lumină, sau 134 de miliarde de kilometri. Dar, măsurarea și verificarea unei astfel de distanțe nu este deloc o sarcină ușoară."

La această distanță, GN-z11 este atât de departe încât definește chiar limita Universului observabil în sine. Această galaxie a mai fost observată și în trecut de telescopul Hubble. Totuși, dacă observațiile ulterioare pot confirma rezultatele acestui ultim studiu, atunci astronomii pot spune cu certitudine că GN-z11 este cea mai îndepărtată galaxie observată vreodată. Prin studiul unor obiecte ca acesta, astronomii speră să poată face lumină asupra unei perioade a istoriei cosmice, când Universul avea doar câteva sute de milioane de ani, informează Science Alert.