Asigurătorii analizează dacă să înghețe acoperirea oricăror nave care doresc să navigheze spre Ucraina, după ce Rusia a declarat luni că va suspenda participarea la un acord susținut de ONU care permite exportul de cereale printr-un coridor sigur al Mării Negre, informează Reuters, pe surse.
Acordul, intermediat de Turcia în iulie anul trecut, a avut ca scop atenuarea crizei alimentare globale, permițând exportul în siguranță a cerealelor ucrainene blocate de conflictul Rusia-Ucraina. Va expira la sfârșitul zilei de luni.
„Din cauza prăbușirii acordului privind coridorul Mării Negre, majoritatea navelor se vor abține acum să apeleze la porturile ucrainene”, a declarat Christian Vinther Christensen, director de operațiuni al grupului de transport maritim danez NORDEN, pentru Reuters.
Ultima navă a părăsit duminică Ucraina, în baza acordului.
Acordul a fost vital pentru a asigura transporturile printr-un coridor sigur, iar surse din industrie au spus că suspendarea de către Rusia a fost evaluată în ceea ce privește soluțiile unei acoperiri, într-o anumită formă, chiar și în continuare.
"Unii asigurători vor căuta să profite de o creștere considerabilă a ratelor. Alții vor înceta să ofere acoperire. Întrebarea (cheie) este dacă Rusia exploatează zona, ceea ce ar înceta în mod efectiv orice formă de acoperire oferită", a spus o sursă din industria asigurărilor.
Piața asigurărilor Lloyd's of London a plasat deja regiunea Mării Negre pe lista sa cu risc ridicat.
„Acoperirea anuală rămâne în vigoare, dar călătoriile către zonele listate vor fi evaluate individual, pe măsură ce apar”, a declarat Neil Roberts, șeful departamentului maritim și aviației la Lloyd's Market Association, care reprezintă interesele tuturor companiilor de subscriere din Lloyd's.
Primele suplimentare de asigurare pentru riscul de război, care se percep la intrarea în zona Mării Negre, trebuie reînnoite la fiecare șapte zile. Acestea costă deja mii de dolari și jucătorii din industrie se așteaptă ca prețurile să crească, în timp ce companiile navale s-ar putea dovedi reticente în a permite navelor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei.
„Nu cred că există multe întrebări în acest moment, deoarece ar fi dificil ca un proprietar să opereze în condițiile din trecut, fără o inițiativă”, a spus o altă sursă din industrie.
„Probabil ar fi necesare tarife de închiriere, în afară de prevederea costurilor suplimentare de asigurare”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu