Rusia a găsit o nouă cale de evadare comercială în ciuda sancțiunilor europene

Foto Ilustrativ Pixabay
Foto Ilustrativ Pixabay

INSTC, un vis de ani de zile, oferă Moscovei o cale de evadare comercială în timp ce se luptă cu sancțiunile.

Întrucât lumea era îngrijorată de blocarea de către Rusia a exporturilor de cereale ucrainene în Marea Neagră la sfârșitul lunii iunie, Vladimir Putin avea în minte o altă rută comercială. 

Adresându-se liderilor națiunilor care stau la Marea Caspică, președintele rus a vorbit despre un ”proiect cu adevărat ambițios” ca piesa centrală a eforturilor Moscovei de ”îmbunătățire a arhitecturii de transport și logistică a regiunii”.

Timp de mai bine de două decenii, Coridorul Internațional de Transport Nord-Sud (INSTC) - o rețea de 7.200 de kilometri de căi ferate, autostrăzi și rute maritime care leagă Rusia și India prin Iran - a fost puțin mai mult decât un vis, iar acest vis pare să se contureze în realitate.

O rară confluență de stimulente geopolitice și economice transformă ruta într-o cale de evadare economică potențial vitală pentru Moscova, deoarece sancțiunile severe occidentale împiedică accesul Kremlinului la piețele europene.

Primul tranzit pilot prin INSTC: Rusia - India

În iunie, Iranul a anunțat primul tranzit pilot de mărfuri din Rusia către India folosind INSTC, prin portul Bandar Abbas de pe strâmtoarea Hormuz. Cele două containere de lemn laminat au fost de atunci urmate de expedierea a cel puțin 39 de containere în plus, care se îndreptau din Rusia către portul Indiei de la Marea Arabiei, Nhava Sheva, în iulie.

Acesta este doar începutul, a spus Vaishali Basu Sharma, fost consultant la Secretariatul Consiliului de Securitate Națională din India. La începutul acestei luni, RZD Logistics, cel mai mare operator de transport multimodal din fostele națiuni sovietice și din Țările Baltice, a lansat un nou serviciu de tren container de-a lungul INSTC. 

Și până în 2030, coridorul INSTC va avea capacitatea de a transporta până la aproape 25 de milioane de tone de marfă în fiecare an - 75% din traficul total de containere între Eurasia, Asia de Sud și Golf.

”Acestea sunt noile rute spre est, iar Moscova este foarte serioasă în privința punerii lor în aplicare, mai ales că sancțiunile UE sunt de așteptat să rămână – chiar și după ce conflictul cu Ucraina se va termina”, a declarat pentru Al Jazeera Chris Devonshire-Ellis, fondatorul Dezan Shira & Associates, o consultanță pan-asiatică în afaceri și investiții.

Logica din spatele INSTC este simplă

Din punct de vedere istoric, absența unei rute terestre dezvoltate a însemnat că marfa din India către Rusia a trebuit să traverseze Marea Arabiei, Marea Roșie și Marea Mediterană, apoi să ocolească Europa de Vest și să treacă în cele din urmă prin Marea Baltică pentru a ajunge la Sankt Petersburg.

Cursele pe uscat ale Federației Asociațiilor de Transportatori de Marfă din India au arătat că INSTC de 7.200 km – care traversează Asia Centrală, Marea Caspică, Iran și în cele din urmă Marea Arabiei – reduce timpul de călătorie de la 40-60 de zile la 25-30 de zile și reduce costurile cu 30%.

Pentru India, ruta este, de asemenea, strategică: oferă acces în Asia Centrală și Afganistan, ocolind arhi-inamicul Pakistan. 

În 2016, India s-a angajat la o investiție de 85 de milioane de dolari și un împrumut de 150 de milioane de dolari pentru a dezvolta dane în portul iranian Chabahar în timpul vizitei primului ministru Narendra Modi la Teheran. New Delhi vrea ca INSTC să includă Chabahar, o posibilitate probabilă.

Schimbarea priorităților

În ciuda acestei atracții, INSTC nu a fost o prioritate până acum pentru Rusia și India, spun experții. Europa a fost centrul economic al Kremlinului, Uniunea Europeană contribuind cu peste o treime din comerțul Rusiei în 2020.

”Majoritatea lanțurilor de aprovizionare ale Rusiei sunt construite pentru a satisface Europa”, a declarat Gulshan Sachdeva, profesor la Centrul de Studii Europene de la Universitatea Jawaharlal Nehru din New Delhi.

De asemenea, India s-a concentrat în mare parte pe extinderea comerțului cu Vestul, China și Asia de Sud-Est în ultimele două decenii. Sancțiunile occidentale asupra Iranului au complicat și mai mult perspectiva investiției în INSTC.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel