România continuă să se confrunte cu un sistem precar de educație, fragmentat și lipsit de coerență strategică, potrivit tabloului conturat de „Raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu”, cunoscut sub numele informal de Raportul QX, lansat recent de ministrul Educației, Daniel David.
Ministrul Educației a tras un semnal de alarmă cu privire la starea actuală a cercetării românești, caracterizată printr-o fragmentare instituțională gravă și subfinanțare cronică.
Daniel David a punctat problema majoră a bugetului alocat cercetării, care este nu doar insuficient, ci și impredictibil, subminând orice efort susținut de performanță. „Deja este o rușine națională să tot spui în fiecare an că ținta este 1% din Produsul Intern Brut pentru cercetare plus 1% din mediul privat. Deci, ar trebui să mergem spre 2%. Și tu nici măcar să nu te apropii de astfel de valori”, a declarat el.
Unul dintre pașii concreți anunțați de ministru este demararea evaluării naționale a tuturor unităților de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), proces care va fi finalizat până la sfârșitul anului în curs. Evaluarea este obligatorie pentru toate instituțiile care doresc să beneficieze de fonduri publice.
„Cine nu participă la această evaluare nu ar trebui să mai aibă acces la fonduri publice, nici prin alocare directă, nici prin competiție”, a avertizat Daniel David. Clasificarea va fi realizată în trei categorii, pe baza criteriilor de performanță, și va reprezenta un reper esențial pentru politica de finanțare în domeniu.
Prima categorie va include unități performante, eligibile pentru susținere pe termen lung și integrare în strategiile naționale de dezvoltare. Cea de-a doua va reuni organizații funcționale, dar fără indicatori clari de excelență, iar a treia va cuprinde structuri care nu ating nici măcar standardele minimale, urmând a fi supuse unui proces de concentrare și reorganizare.
„Nu mai putem avea această fragmentare, fiindcă cheltuim bani publici și așa puțini, care nu ajung în zona de excelență prin faptul că noi dăm puțin la mulți. Cercetarea, dezvoltarea, inovarea nu pot funcționa așa”, a subliniat ministrul.
Daniel David a accentuat că una dintre piedicile majore în calea modernizării sistemului CDI o reprezintă legislația învechită. Legea cercetării datează din 2003, fiind fundamentată pe o ordonanță guvernamentală din 2002 – un cadru depășit, inadecvat pentru cerințele actuale ale cercetării științifice.
„Pentru a face aceste schimbări, cu siguranță va trebui să facem schimbări la nivel de lege (...). Sunt lucruri fundamentale pe care, dacă nu le facem, vom rămâne în forma pe care o avem acum, cu riscul de a deveni o colonie tehnologică și științifică”, a avertizat acesta.
În paralel, Raportul QX propune și direcții de reformă pentru sistemul educațional, cu accent pe creșterea transparenței și a implicării comunității în evaluarea performanței cadrelor didactice. Ministrul a menționat posibilitatea includerii părinților în procesul de evaluare, pe baza unor criterii clare, transparente și adaptate realităților din teren.
Sinteza Raportului QX poate fi consultată aici: https://media.dcnews.ro/other/202505/daniel_david_sinteza_raportqx_2025_16306500.pdf
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu