Premiul Nobel pentru Chimie a fost acordat pentru descoperirea punctelor cuantice care colorează ecranele LED

Foto: Agerpres

Oamenii de știință Moungi Bawendi, Louis Brus și Alexei Ekimov au câștigat Premiul Nobel pentru Chimie 2023, după "descoperirea și sinteza punctelor cuantice", care luminează monitoarele de calculator și ecranele de televizor și sunt folosite de medici pentru cartografierea tumorilor, transmite Reuters.

"Laureații Nobel au reușit să producă particule atât de mici încât proprietățile lor sunt determinate de fenomene cuantice. Particulele, numite puncte cuantice, sunt acum de mare importanță în domeniul nanotehnologiei", a declarat Comitetul Nobel pentru Chimie într-un comunicat.

"Cercetătorii cred că în viitor acestea ar putea contribui la dezvoltarea senzorilor miniaturali, a celulelor solare mai subțiri și a comunicării cuantice criptate."

Nanoparticulele și punctele cuantice sunt utilizate în luminile cu LED și pot fi folosite și pentru a ghida chirurgii în timpul îndepărtării țesutului canceros.

Premiul, cu o istorie de peste un secol, este acordat de Academia Regală Suedeză de Științe și are o valoare de 11 milioane de coroane suedeze (997.959 de dolari).

Mai devreme în această zi, Academiei pare să-i fi scăpat din greșeală numele celor trei cercetători care au câștigat Premiul Nobel pentru Chimie în acest an.

Întrebat cum s-a simțit când a auzit vestea despre premiu, Bawendi a spus într-un apel telefonic din Statele Unite: "foarte surprins, somnolent, șocat și foarte onorat."

"Nu credeam că o să-l primesc", a adăugat el.

Printre "proprietățile fascinante și neobișnuite" ale punctelor cuantice se numără faptul că acestea generează culori diferite de lumină, în funcție doar de dimensiunea particulei, păstrând în același timp neschimbată structura atomică, a spus Johan Aqvist, președintele Comitetului Nobel pentru Chimie.

Bawendi este profesor la Massachusetts Institute of Technology (MIT), Brus este profesor emerit la Columbia University, iar Ekimov lucrează pentru Nanocrystals Technology Inc.

Brus a fost angajat de AT&T Bell Labs în 1972, unde a petrecut 23 de ani, concentrându-se pe studiul nanocristalelor.

Bawendi s-a născut la Paris și a crescut în Franța, Tunisia și SUA. După ce a terminat doctoratul sub îndrumarea lui Brus, Bawendi s-a alăturat MIT în 1990 și a devenit profesor în 1996.

Ekimov s-a născut în Uniunea Sovietică și a lucrat pentru Institutul de Optică de Stat Vavilov înainte de a se muta în Statele Unite. În 1999, Ekimov a fost numit șef științific la Nanocrystals Technology Inc.

Acest premiu reprezintă al treilea din acest an, urmând celor pentru medicină și fizică anunțate mai devreme în această săptămână.

Premiile Nobel au fost create în urma voinței inventatorului suedez al dinamitei și chimistului Alfred Nobel. Au fost acordate din 1901, cu câteva întreruperi, în principal din cauza războaielor mondiale. Premiul pentru economie este o adăugire mai recentă, finanțată de banca centrală suedeză.

Chimia este uneori eclipsată de premiul pentru fizică și de laureații săi celebri precum Albert Einstein, dar în rândul laureaților în chimie se numără numeroși mari oameni de știință, precum pionierul radioactivității, Ernest Rutherford, și Marie Curie, care a câștigat și premiul Nobel pentru fizică.

Premiul Nobel pentru Chimie din anul precedent a fost acordat cercetătorilor Carolyn Bertozzi, Morten Meldal și Barry Sharpless pentru pionieratul în "chimia de clic", descoperind reacții care permit moleculelor să se lege și să creeze noi compuși.