O gaură neagră supermasivă care își aruncă jeturile energetice direct spre Pământ, descoperită de NASA

Foto: Pixabay

O gaură neagră supermasivă care își aruncă jeturile energetice direct spre Pământ a fost descoperită de NASA

NASA a identificat o gaură neagră supermasivă care își aruncă jeturile energetice direct spre Pământ. Oricât de înfricoșător pare acest eveniment cosmic, nu vă faceți griji, este situat la o distanță foarte sigură, de aproximativ 400 de milioane de ani lumină depărtare, scrie Live Science.

Găurile negre supermasive, inclusiv aceasta, sunt înconjurate de discuri de materie învolburate numite discuri de acreție, care le alimentează treptat în timp. O parte din materialul pe care nu îl înghit este apoi canalizat către polii lor, unde apoi explodează cu o viteză echivalentă cu cea a luminii. Acest lucru creează radiații electromagnetice extrem de energice și extrem de strălucitoare. În unele cazuri, precum cea mai recentă descoperire a NASA, acele jeturi sunt îndreptate direct spre Pământ. Aceste evenimente sunt cunoscute sub denumirea de blazarii.

Ce au descoperit astronomii

Acest blazar, numit Markarian 421 și situat în constelația Ursa Major, a fost observat cu Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) de la NASA, care a fost lansat în decembrie 2021. IXPE observă o proprietate a câmpurilor magnetice numită polarizare, care se referă la orientarea câmpurilor. Polarizarea jetului declanșat de Markarian 421 a dezvăluit o surpriză pentru astronomi, arătând că partea din jet în care particulele sunt accelerate găzduiește și un câmp magnetic cu o structură elicoidală.

Jeturile blazar se pot întinde în spațiu timp de milioane de ani lumină, dar mecanismele care le lansează nu sunt încă bine înțelese. Cu toate acestea, aceste noi descoperiri din jurul jetului Markarian 421 ar putea aduce puțină lumină asupra acestui fenomen cosmic extrem.

"Markarian 421 este un vechi prieten pentru astronomii", a declarat într-un comunicat cercetătorul principal din spatele descoperirii, astrofizicianul Agenției Spațiale Italiene, Laura Di Gesu. "Am fost siguri că blazarul va fi o țintă utilă pentru IXPE, dar descoperirile au depășit cele mai bune așteptări ale noastre, demonstrând cu succes modul în care polarimetria cu raze X ne îmbogățește capacitatea de a sonda geometria complexă a câmpului magnetic și accelerația particulelor în diferite regiuni ale jeturilor relativiste".

Structura răsucită a jeturilor blazar

Principalul motiv pentru care jeturile de alimentare sunt atât de strălucitoare este că particulele care se apropie de viteza luminii emit cantități uriașe de energie și se comportă conform teoriei relativității speciale a lui Einstein.

Jeturile blazar primesc, de asemenea, o creștere suplimentară la o astfel de luminozitate, deoarece orientarea lor către noi face ca lungimile de undă ale luminii asociate cu jeturile lor să se "grupeze", crescându-le atât frecvențele, cât și energiile. Acest lucru este similar cu modul în care undele sonore de la sirena unei ambulanțe care se apropie "se adună" pentru a provoca o creștere a frecvenței care o face să sune mai ascuțit.