Tot mai mulți romi încep să vadă educația ca pe o sursă de demnitate și respect social, iar statutul în comunitate nu mai este dat de mașini scumpe, ci de reușitele academice ale copiilor – un semn clar că valorile se schimbă în profunzime, spune Iulian Paraschiv, președintele Agenției Naționale pentru Romi, care avertizează totodată că analfabetismul funcțional și abandonul școlar afectează grav întreaga societate, nu doar minoritatea romă.
Iulian Paraschiv, președintele Agenției Naționale pentru Romi, a explicat că mulți etnici romi încep să valorizeze educația, văzând-o ca o cale către respect și demnitate. Potrivit acestuia, deși părinții și bunicii romilor au avut adesea un nivel educațional mai scăzut, noile generații conștientizează rolul educației. Totodată, a atras atenția că problemele precum analfabetismul funcțional și abandonul școlar sunt grave și afectează întreaga societate, nu doar minoritatea romă.
„Un foarte bun prieten de-al meu care este rom – el se descrie țigan efectiv, nu e nimic peiorativ în această denumire, așa cum îmi spune domnia sa – îmi spune că, de laudă, acum, în minoritate, nu mai sunt mașinile Porsche și Lamborghini, sunt școlile copiilor: „A mea e la medicină", „Băiatul meu e la nu știu ce facultate de afară” și că, treptat, se induce un nou concept în interiorul comunității rome. Deci, nu lanțul de aur cât degetul la gât e important, ci școala pe care o urmează copiii, ceea ce e un lucru foarte bun”, a spus Bogdan Chirieac.
„E un lucru foarte bun. Este foarte adevărat că mulți dintre etnicii romi au această perspectivă, dar mă raportez la Piramida lui Maslow, în care nevoile sunt foarte bine descrise. Din păcate, avem mai multe Românii: o Românie unde vorbim despre marile urbe și avem o altă Românie, la fel de vie, cu o dinamică diferită față de marile urbe, și unde, da, cei care au acumulat resurse de ordin financiar vor mai mult. Iar „mai mult", atunci când conduci Porsche și Lamborghini, înseamnă că trebuie să ai o altă scară a valorii. Ce te poate diferenția? Și au înțeles că investiția în educație este cea care poate să aducă respect, poate să aducă demnitate, un statut foarte rar întâlnit pentru minoritatea noastră: acela în care educația este cea care diferențiază.
Îmi amintesc cum se întâmpla în școala generală sau chiar și în liceu... Bunicii, părinții colegilor mei, aveau un background educațional crescut în comparație cu mine sau alți etnici romi. Din fericire, părinții noștri au înțeles că educația poate să facă diferența. A fost bine sau a fost rău, asta rămâne de văzut, însă felul în care ne raportăm la sistemul educațional ține și de felul în care sistemul educațional primește. Avem o rată a analfabetismului funcțional, în România, și o rată a abandonului școlar foarte, foarte mare, prezentă nu doar în sânul minorității rome”, a spus Iulian Paraschiv.
Foto: Crișan Andreescu
Iulian Paraschiv a subliniat că problema educației este una națională, care afectează toți elevii și studenții din România. Deși rata abandonului școlar este mai mare în rândul minorității rome din comunitățile sărace, lipsesc date exacte. Totuși, el atrage atenția că această situație reprezintă o problemă de securitate națională pe termen mediu și lung.
„Nu! Problema cu educația este o problemă națională care îi afectează în egală măsură pe toți elevii și pe toți studenții din țara asta. Rata abandonului școlar este mai mare în rândul minorității rome decât în rândul majorității?”, a întrebat Bogdan Chirieac.
„În comunitățile sărace, da. Dacă vorbim despre mediul urban, comparativ cu mediul rural, proporția se respectă, adică dacă într-un oraș mediu rata abandonului este de 15–20%, în sânul minorității rome o să vedem că este oarecum crescut. Date certe, la acest moment, nu sunt în această direcție. Ministerul Educației construiește această bază de date. Eu cred că este chiar o problemă de securitate națională, dacă este să ne raportăm la un termen mediu și lung”, a spus Iulian Paraschiv la interviurile DC News.
Video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu