Deraparea în curbă și manevrele necesare pentru a repoziționa mașina pe sensul de mers se învață încă din școala de șoferi, dar teoretic. Există și o întrebare cu variante de răspuns. Însă iată ce ar trebui să știe fiecare șofer, începător sau nu!
În primul rând, pentru a nu ajunge în situația în care să fiți nevoiți să faceți manevre pentru evitarea derapării, aveți grijă la singurul vostru contact cu solul, ca șoferi, cauciucurile. Sunt multe detalii importante legate de cauciucuri.
Citește o parte din ele aici: Dacă ești șofer, ar trebui să citești asta despre CAUCIUCURI și CENTURA de siguranță. Diferența între viață și moarte
În al doilea rând, sunt gesturi ale șoferilor care duc, de multe ori, la aceste situații, precum frânarea în curbă. Însă nu doar în curbă nu trebuie să frânați, ci în orice moment în care bracați volanul. Nu rotiți volanul în timp ce frânați. Nu frânați și rotiți volanul când schimbați banda, nu o faceți nici măcar pentru a evita un accident. Varianta corectă aleasă este frânarea bruscă, iar dacă aceasta nu este de natură să evite impactul și aveți posibilitatea de a ”trage de volan”, la finalul manevrei de frânare bruscă, rotiți volanul. Dacă frânați brusc în timp ce bracați volanul, nici un sistem inteligent al mașinii nu vă va ajuta, să nu fiți deci uimiți că ”n-a intrat ABS-ul”.
Prin urmare, iată ce trebuie să faceți (și să nu faceți) dacă ați pierdut aderența pe spate și derapați în exteriorul curbei:
- NU frânați.
- trageți ușor de volan în direcția spre care derapează spatele mașinii.
- după ce ați redresat mașina rapid, reveniți la direcția de mers înainte și începeți să accelerați ușor.
Explicația e simplă:
- când, în curbă (sau în orice manevră de bracare), mașina ”fuge” de spate, ați pierdut aderența pe roțile din spate. Când frânați, ce se întâmplă? Vă duceți cu capul spre parbriz, în față, deci centrul de greutate al mașinii se mută în partea din față a autoturismului. Prin urmare, dacă veți frâna după ce ați și pierdut aderența pe spate, nu veți face decât să susțineți deraparea mașinii, pentru că, prin frânare, se pierde și mai mult aderența pe spate a mașinii, veți fi cu roțile ”în aer”.
- când accelerați, ce se întâmplă? Vă ”băgați în scaun”! Ce înseamnă acest lucru? Centrul de greutate se mută în partea din spate a mașinii și asigurați aderența acolo unde ați pierdut-o, pe roțile din spate.
Puteți derapa în acest fel, de supravirare, dar și-n caz de subvirare, când roțile din față ”nu vă mai ascultă” în curbă, pentru că virați prea târziu. În acest al doilea caz, nu prea aveți ce face pentru a evita impactul, vă duceți spre interiorul curbei, mergând în față. Tot ce puteți face este să ”ciupiți” ușor frâna, pe parcurs. Dacă veți trage de volan veți intra în supravirare.
În final, reduceți viteza! Cele mai multe accidente rutiere, de multe ori grave, au loc în cele mai ușoare curbe, pentru că acolo se circulă cu viteză.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu