Astronomii spun că au găsit cea mai îndepărtată galaxie observată vreodată / foto

Foto cu caracter ilustrativ: Pexels

Astronomii spun că au observat cea mai îndepărtată galaxie de până acum.

Astronomii care folosesc telescopul spațial James Webb (JWST), nou operațional, au anunțat descoperirea a ceea ce pare a fi cea mai îndepărtată galaxie de până acum.

Un astfel de record s-a mai întâmplat deja de două ori anul acesta. În aprilie, astronomii și-au anunțat observarea unei galaxii într-un moment de timp la doar 330 de milioane de ani după Big Bang. Luna trecută, în alte date JWST, un altul a fost găsit la 300 de milioane de ani după Big Bang.

Noul deținător al recordului, totuși, este uluitor. Descoperit în întunericul Universului timpuriu, reprezintă un timp la doar 235 de milioane de ani după Big Bang... practic o clipire cosmică, în contextul vârstei de 13,8 miliarde de ani a Universului.

Descoperirea galaxiei candidate, numită CEERS-93316, marchează începutul a ceva minunat: Webb este gata să observe Universul timpuriu, oferindu-ne o vedere fără precedent asupra zonelor întunecate și misterioase de la începutul tuturor.

O lucrare condusă de astrofizicianul Callum Donnan de la Universitatea din Edinburgh a fost înaintată la Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, în așteptarea evaluării de către colegi și este disponibilă pe serverul de preprint arXiv.

Primul miliard de ani după Big Bang prezintă un interes intens pentru cosmologi. În acest timp, materia fierbinte, cuantică, care a umplut Universul, a început cumva să formeze totul: materie și antimaterie, dar și materie întunecată, stele, galaxii și praf, scrie Science Alert.

Galaxia Roata de Car, imagine rară surprinsă de telescopul spaţial James Webb

Agenţia spaţială americană NASA a dat publicităţii marţi o rară şi uluitoare imagine a unei galaxii care se află la o distanţă de 500 de milioane de ani lumină, galaxia Cartwheel ("Roata de car"), ale cărei inele se disting cu o claritate fără precedent datorită noului telescop spaţial James Webb, informează miercuri AFP.

Ca şi Calea Lactee, astronomii cred că galaxia Cartwheel a fost cândva o galaxie în formă de spirală. Însă forma actuală s-ar datora unui eveniment spectaculos: ciocnirea cu o altă galaxie mai mică (nu este vizibilă în imagine).

Ulterior, din centrul coliziunii s-au format două inele, similare ondulaţiilor în cercuri concentrice provocate de o piatră aruncată în apă. De aici numele său evocator - Roata de car.

Primul inel, situat mai aproape de centru, este foarte luminos, iar al doilea, aflat la exterior, se extinde de 440 de milioane de ani. În timpul expansiunii sale, acest inel loveşte gazul din jur, declanşând formarea stelelor (citește continuarea și vezi imaginea AICI).