Creșterea tarifelor de import impusă de administrația Trump afectează grav modelul electric EX30 al companiei suedeze și pune sub semnul întrebării vânzarea acestuia în SUA.
Directorul general al Volvo Cars, Hakan Samuelsson, a declarat vineri că impactul noilor tarife comerciale impuse de Statele Unite va fi transferat, în mare parte, către cumpărători. Avertismentul vine în contextul în care președintele american Donald Trump a anunțat intenția de a impune un tarif de 50% asupra bunurilor provenite din Uniunea Europeană începând cu 1 iunie.
„Clienții vor trebui să suporte aceste costuri. Nu avem altă opțiune”, a precizat Samuelsson într-un interviu pentru Reuters, adăugând că situația ar putea face imposibilă comercializarea vehiculului electric EX30 în Statele Unite.
Modelul EX30, considerat o opțiune accesibilă pentru cei care doresc să treacă la propulsia electrică, a fost afectat în mod semnificativ de politicile tarifare. Inițial produs în China, vehiculul avea un preț de pornire de 35.000 de dolari. Din cauza tarifelor impuse asupra importurilor chinezești, Volvo a fost forțată să amâne lansarea sa pe piața americană și să mute producția în Ghent, Belgia.
Cu toate acestea, nici această mutare nu protejează complet EX30. Dacă tariful de 50% propus de administrația Trump se va aplica și vehiculelor europene, modelul ar deveni „aproape imposibil de importat”, susține Samuelsson. Acum, cu un preț de pornire revizuit la 46.195 de dolari, EX30 riscă să iasă din categoria „accesibil”.
În ciuda îngrijorărilor, CEO-ul Volvo se arată optimist că tensiunile comerciale transatlantice ar putea fi atenuate. „Cred că va exista un acord în curând. Nu ar putea fi în interesul Europei sau al Statelor Unite să închidă comerțul dintre ele”, a declarat Samuelsson.
Tarifele auto și asupra componentelor au provocat deja schimbări în industria auto globală. Multe companii și-au ajustat planurile de producție, mutând facilitățile în țări neafectate de tarife sau amânând lansări de modele.
Statele Unite reprezintă o piață strategică pentru Volvo Cars, generând 16% din vânzările globale ale companiei în anul trecut. Majoritatea vehiculelor destinate SUA sunt importate din Europa, ceea ce le face vulnerabile în fața noilor măsuri protecționiste.
În efortul de a reduce dependența de importuri, Volvo a investit în extinderea producției la uzina din Charleston, Carolina de Sud, unde urmează să fie adăugat un nou model — cel mai probabil un hibrid plug-in de dimensiuni medii, conform unor declarații anterioare ale lui Samuelsson.
Volvo nu este singurul producător afectat. Companii precum Ford, General Motors și Toyota, care importă vehicule din Mexic, Coreea de Sud sau Japonia, ar putea de asemenea să vadă prețurile influențate de instabilitatea comercială actuală.
Pe fondul incertitudinii și al noilor amenințări tarifare, acțiunile Volvo au înregistrat vineri o scădere de 5%, semnalând o posibilă reacție de îngrijorare din partea investitorilor.
Tarifele impuse de administrația Trump riscă să restructureze semnificativ peisajul auto global. Pentru Volvo, modelul electric EX30 devine un simbol al impactului economic direct asupra consumatorilor. În lipsa unui acord între SUA și Uniunea Europeană, accesibilitatea vehiculelor electrice pentru publicul american ar putea deveni un ideal din ce în ce mai greu de atins.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu