Mihai Georgescu, managerul român care conduce Kandia Dulce, a vorbit pentru DC News despre povestea de succes a brandului ROM.
Brandul ROM este un exemplu de succes, are tradiție și s-a născut în 1964, sub comunism. A trecut testul timpului și iată că, după jumătate de secol, se bucură de popularitate în rândul românilor. Secretul brandului ROM este cucerirea unui nou segment de piață: tinerii. Batonul ROM este ciocolata la care poți apela oricând – în autobuz, acasă, la școală sau la serviciu. Este un desert delicios atât pentru nostalgicii din perioada comunistă, cât și pentru tinerii care au aflat de ROM de la părinții lor.
În rândurile care urmează, Mihai Georgescu vă va povesti succesul din spatele brandului ROM.
De ce românii aleg batonul de ciocolată ROM
DC News: Sunteți numărul unu într-o zonă extrem de importantă: zona batoanelor de ciocolată. Ce are ROM deosebit?
Mihai Geogescu: În spatele succesului ROM a stat un mix de factori. Succesul a fost foarte evident mai ales în ultimele 12 luni. Dacă ne uităm la sfârșitul anului trecut, vedem că ROM și-a depășit principalul competitor. Evoluția aceasta are la bază mai mulți factori printre care produsele nou lansate, în ultimul an. ROM a migrat de la componenta dark în zona de ciocolată cu lapte. Noutatea aceasta a deschis o componentă de consum care este foarte mare. 85% dintre consumatorii de ciocolată preferă ciocolata cu lapte. În jur de 15% preferă ciocolata amăruie. În ultimul timp, ciocolata amăruie cucerește un segment din ce în ce mai mare de public, la nivel global, nu doar la noi, dar, totuși, nu atinge niveluri comparabile de consum cu ciocolata cu lapte.
ROM spune povestea brandului de 50 de ani
DC News: Cum s-ar spune, acest produs comunist – n-a devenit astăzi trendy – s-a lansat de la început ca și ciocolată amăruie.
Mihai Georgescu: Marele avantaj al ciocolatei ROM este că dintre brandurile existente în perioada comunistă, se află printre puținele care a supraviețuit. Revenind la driverii succesului, trebuie să vorbesc și despre schimbările de strategie și de promovare pe care le-am operat în ultimul an. ROM este un produs de impuls. Batonul de ciocolată este în esență un produs de impuls. El este cumpărat pe baza unui impuls care se generează în 3-4 secunde. Deci, pentru a face vânzare, trebuie să fii foarte vizibil. Pentru a fi vizibil, trebuie să îți instalezi un echipament de vânzare care să îți sublinieze vizibilitatea sau să îți faci loc în cadrul unui echipament deja existent. În zona tradițională, trebuie să îți instalezi propriul echipament, care să îți asigure acea vizibilitate. Componenta de distribuție și de vizibilitate în ecuația performanței ROM sunt cele mai importante. În plus, este foarte importantă partea de comunicare. Odată ce ai un produs bun, odată ce este vizibil, dacă reușești să îl faci și mai vizibil decât este, avem de-a face cu o performanță.
Un baton de ciocolată atât pentru tineri, cât și pentru nostalgici
DC News: Cine cumpără batoane de ciocolată? Există consumatori nostalgi care le cumpărau și în anii comunismului?
Mihai Georgescu: Cu siguranță sunt și mulți nostalgici, dar cantitatea pe care ei o cumpără scade. De obicei, target-ul de consumator este publicul tânăr. Lor ne adresăm cu preponderență.
ROM face față unei competiții venite din vest
DC News: Competiția vine din vest și ROM trebuie să reziste într-o perioadă ostilă pe piață.
Mihai Georgescu: ROM are de făcut față brandurilor globale. Acest lucru va fi valabil și de acum înainte. România trebuie să asigure un echilibru între prezența brandurilor globale, care fac bine economiei, cu prezența pe piață a unor branduri locale. Competiția este un lucru pozitiv. Mai mulți jucători care investesc într-un segment dezvoltă segmentul, ceea ce este foarte bine. Noi trebuie să fim suficient de relevanți pentru a putea câștiga în această competiție.
DC News: De ce ar trebui românii să cumpere branduri naționale?
Mihai Georgescu: Românii ar trebui să fie interesați să cumpere produse făcute în țara noastră. Interesul consumatorului este să promoveze și să susțină prezența produselor făcute în România.
DC News: Faptul că aveți în spate firma austriacă Meinl creează o sinergie sau sunt două bussines-uri diferite?
Mihai Georgescu: Există anumite sinergii la nivel de resursă umană, oameni care pot oferi un suport, dar cam aici se rezumă lucrurile.
Tendințe de consum
DC News: În toate studiile se spune că românii se află pe ultimele locuri în ceea ce privește consumul: de la unt la cafea sau ciocolată. Care sunt tendințele de consum?
Mihai Georgescu: Avem nivele de consum mai mici decât în alte țări, dar trebuie să nuanțăm puțin lucrurile. Dacă facem o analiză în România urban față de rural, cu țările din Europa, vom vedea că lucrurile se schimbă net, iar diferențele nu sunt foarte mari. Să nu uităm că România este o țară care are o anumită infrastructură, iar infrastrutura are o mare importanță în capacitatea de a dezvolta consumul. În al doilea rând, vorbim și despre o infrastructură demografică care nu îți permite să accesezi în același fel și cu aceleași costuri toți consumatorii. Astfel, ai o zonă de consum relativ comparabilă cu media europeană, în orașe, dar există și o zonă de consum rural, unde nivelul scade foarte mult.
ROM, un produs făcut, în mare proporție, din ingrediente cumpărate din România
DC News: Pentru produsele dumneavoastră, cumpărați ingrediente produse în România?
Mihai Georgescu: Zahărul este cumpărat din România, la fel și făina. Majoritatea ingredientelor sunt cumpărate din România. De fapt, doar cacao cumpărăm din afară. În încheiere, aș vrea să adaug că mai există un produs interesant pe care îl avem în portofoliu și care are performanță: Măgura. În competiție cu brandurile internaționale, reușește să fie lider de piață în segment. Într-un an, avem peste 35 de milioane de unități vândute de Măgura, 36 de milioane vândute de ROM și 15 milioane de unități vândute de Făgăraș, acesta din urmă fiind tot un brand Kandia.* Ciocolata Rom, aflată în portofoliul Kandia, a fost întotdeauna prezentă pe rafturile magazinelor din România, însă a revenit puternic în prim-plan în ultimii ani. Oamenii au fost din ce în ce mai interesați de produsul consumat de generaţii întregi, de acel "autentic românesc".
* Calcule realizate de Kandia Dulce bazate în parte pe datele raportate de Nielsen prin intermediul Retail Index Service, pe categoriile definite de Kandia Dulce – batoane de ciocolată, mini-prăjituri, praline și biscuiți – în perioada raportată, pentru întreaga piață din România (Copyright @ 2014 The Nielsen Company)
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu