Lăcustele pot „mirosi“ cancerul. Studiul care îi face încrezători pe cercetători că ar putea depista tumorile în faze incipiente

Foto cu caracter ilustrativ: Pexels

Oamenii de știință au descoperit că lăcustele pot detecta prezența celulelor canceroase în interiorul corpului uman.

Oamenii de știință au demonstrat că lăcustele pot face diferențierea celulelor umane sănătoase de celulele canceroase folosind simțul lor olfactiv – și asta ar putea deschide oportunități pentru detectarea mai devreme a bolii, îmbunătățind șansele de recuperare.

Și mai bine, insectele pot identifica linii celulare individuale de cancer, ceea ce sugerează că tipul de cancer, precum și prezența cancerului, pot fi detectate.

Dacă putem descoperi cum să valorificăm această abilitate în dispozitivele medicale, există un potențial uriaș.

Publicate pe site-ul BioRxiv, înainte de evaluarea inter pares, descoperirile sunt promițătoare pentru depistarea precoce a cancerului.

Lăcustele fac detectarea extrem de rapid

Detectarea lăcustelor, care este măsurată prin modificări ale activității creierului lor captate de electrozi, se dovedește a fi fiabilă, sensibilă și rapidă - se întâmplă în doar câteva milisecunde.

„Depistarea precoce [a cancerului] este atât de importantă și ar trebui să folosim toate instrumentele posibile pentru a ajunge acolo, fie că este proiectat sau ne-a fost oferit de milioane de ani de selecția naturală”, a spus microbiologul Christopher Contag de la Universitatea de Stat din Michigan.

„Dacă avem succes, cancerul va fi o boală tratabilă”, a adăugat el.

Totul este posibil datorită compușilor organici volatili (COV) pe care îi respirăm, despre care oamenii de știință știu că sunt cumva modificați de prezența cancerului care interferează cu procesele metabolice ale celulelor individuale.

Ce au făcut oamenii de știință?

Folosind electrozi atașați la creierul lăcustelor, echipa a reușit să măsoare răspunsul insectelor la probele de gaz din diferite celule și să stabilească profiluri de semnal care reprezentau substanțele chimice pe care le miroseau.

Astfel, profilurile create ca răspuns la celulele sănătoase și la celulele canceroase au fost distincte.

După ce au stabilit anterior că celulele din cancerele bucale arătau diferit de celulele normale la microscop și punând acest lucru pe seama schimbărilor metaboliților, oamenii de știință au putut confirma că celulele într-adevăr miroseau diferit pentru lăcuste.

Acest studiu special s-a limitat la cancerele bucale, dar cercetătorii sunt încrezători că alte tipuri de cancer ar putea fi detectate.

„Ne așteptam ca celulele canceroase să pară diferite de celulele normale. Dar când insectele au putut distinge trei tipuri de cancer diferite unul de celălalt, a fost uimitor”, spune Contag.

Lucrările sunt deja în desfășurare pentru a dezvolta dispozitive cu „nas bionic” care ar putea detecta modificări, dar oamenii de știință sunt încă departe de a crea senzori care să se potrivească cu ceea ce a creat natura. Această descoperire oferă o altă cale potențială de progres în această cercetare.

Scopul final al echipei este de a „controla” creierul insectelor pentru a-l folosi pentru diagnosticarea bolilor, profitând de puterea naturală a lăcustelor. Este încă devreme, dar cercetătorii pot vedea o cale către dispozitive de detectare utilizabile.

„Teoretic, ai putea respira printr-un dispozitiv, iar acesta ar fi capabil să detecteze și să diferențieze mai multe tipuri de cancer și chiar în ce stadiu se află boala”, spune inginerul biomedical Debajit Saha de la Universitatea de Stat din Michigan.

„Cu toate acestea, un astfel de dispozitiv nu este încă aproape de a fi utilizat într-un cadru clinic”, a mai spus el, conform Science Alert.