Jumătate dintre copii spun că adulţii din jur nu îi implică atunci când se iau decizii, conform datelor World Vision România. Mai mult decât atât, unu din doi copii spune că nu se simte liber să-şi exprime opiniile în faţa profesorilor.
Unul din cinci copii nu se simte liber să își expună opinia nici în fața părinților. Când vine vorba de a reclama o problemă către autorităţi, o treime dintre adolescenţi spun că nu ar face acest lucru de teama de a nu fi crezuţi.
Deși o parte dintre minori sunt zilnic expuși la violență în școală, familie sau pe stradă, patru din zece elevi din ciclul gimnazial și liceal nu știu dacă în unitatea lor de învățământ se află un consilier școlar cu care să poată vorbi dacă au nevoie, arată un sondaj realizat de World Vision România. În același timp, 37% dintre profesorii consultați de organizație se simt puțin sau deloc pregătiți să identifice copiii care sunt victime ale violențelor. Iar în cazul actelor de agresiune care se petrec chiar la școală, doar 45% consideră că „știu ce au de făcut”.
43% dintre adolescenții de la sate văd în comunitățile lor oameni care sunt violenți și consumă alcool. Totodată, 20% dintre părinții lor consideră că cei mici sunt expuși la violenţe pe stradă. Referitor la agresiunile în școală, doi din zece copii din comunitățile vulnerabile spun că violența este prezentă mult sau foarte mult.
Numărul de apeluri la Telefonul Copilului a crescut semnificativ: cu peste 3.000 anual. Totuși, sistemul de raportare prezintă deficiențe, inclusiv lipsa de informații detaliate și a unei platforme care să integreze toate raportările de abuzuri la adresa copiilor. Aceste deficiențe arată posibilitatea unui număr real mai mare de cazuri de abuz decât cele raportate oficial. Strategia subliniază și necesitatea formării tuturor angajaților din sistemul public, și nu numai, care intră în contact cu copiii.
“Protecția copiilor înseamnă mult mai mult decât legi si mecanisme. Este o misiune comună fiecăruia dintre noi, o misiune de a schimba modul de raportare al societății la copii. Avem nevoie de campanii de conștientizare cu privire la formele de violență, de modalități de raportare prietenoase și de un sistem național care să colecteze toate sesizările pe abuz”, a declarat Mara, 15 ani, din județul Dolj.
De ziua Internațională a Drepturilor Copilului, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România şi Consiliul Tinerilor din Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC), în parteneriat cu Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, au organizat evenimentul #CopiiiVorPuterea și au Dreptul să o ceară.
Astfel, 15 copii din cele două consilii reprezentative ale copiilor și tinerilor au mers la Guvernul României, unde au fost prezenţi premierul Marcel Ciolacu, ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de șanse Natalia Elena Intotero, ministrul Educației, Ligia Deca și preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie, Rareş-Petru Achiriloaie, şi au prezentat Strategia Drepturile Copiilor pe “înţelesul lor”, ca răspuns la adoptarea recentă a Strategiei naționale pentru protecția și promovarea drepturilor copilului "Copii protejați, România sigură"- 2023-2027, document la care și copiii şi tinerii au contribuit. Nu în ultimul rând, aceştia au adresat întrebări reprezentanților Guvernului referitor la cum vor implementa această strategie.
Cei 15 copii au prezentat într-un limbaj prietenos, printr-o grafică similară cu cea de pe Instagram (cu care copiii sunt familiarizați), câteva dintre problemele din strategie care îi preocupă: participarea copiilor la procesul decizional, echitatea în educație și protecția lor în fața diferitelor forme de abuzuri și violențe. Strategia Copiilor pe înţelesul lor, în format de Instagram, poate fi regăsită aici: https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2023/11/Drepturile-copiilor_pe-intelesul-lor.pdf.
Tinerii i-au propus premierului Marcel Ciolacu să invite copiii şi tinerii în şedinţele de Guvern, atunci când se discută politici publice care îi privesc. 43% dintre adolescenţii de la sate văd în comunităţile lor oameni violenţi, care consumă alcool: Copii îşi cer Dreptul la protecție în fața abuzurilor.
Una dintre cele mai importante probleme identificate de copii în ceeea ce privește echitatea în educație este decalajul dintre elevii din mediul rural și cei din mediul urban. Conform unui raport realizat de World Vision România, unu din zece copii din mediul rural nu frecventează nicio instituţie de învăţământ. În aceste zone, unu din patru copii frecventează grădinița ocazional, chiar parțial, mergând uneori doar o dată pe săptămână. 45% dintre părinți invocă deficitul de resurse financiare drept cauză pentru frecventarea redusă a grădiniței. Totodată, elevii români din medii dezavantajate, chiar și cei cu performanțe bune, au aspirații educaționale mai scăzute: 1 din 4 nu se așteaptă să termine învățământul superior.
Referitor la această temă, printre țintele strategiei se află: scăderea ratei abandonului școlar timpuriu cu 4,5% față de 15,3% (cât era în 2019), cât și reducerea cu 15% a procentului de tineri cu competențe scăzute la testările PISA.
"În discuțiile noastre din grupul nostru de Instagram, am abordat un subiect crucial pentru noi - educația, o problemă care ne preocupă și ne afectează profund. Printre soluțiile pe care le-am identificat în strategie și le considerăm esențiale se numără: oferirea unei mese calde în școli, deoarece sunt copii care ajung la școală fără mâncare și e greu să te concentrezi când îți e foame sau frig. De asemenea, programele de educație parentală sunt vitale pentru ca părinții să înțeleagă importanța educației și să prioritizeze școala în locul muncii gospodărești. În plus, e nevoie de mai mulți profesori de sprijin, în special în zonele rurale, unde mulți copii necesită o atenție specială ", a declarat Mario, 16 ani, din județul Vaslui.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News