În contextul festivalului anual de curățare a mormintelor, milioane de chinezi își aduc omagii strămoșilor lor, iar o nouă modalitate de a-și aminti și de a-i "reînvia" pe cei dragi este pe cale să apară.
Serviciile care creează clone digitale ale celor decedați câștigă tot mai mult teren, atrăgând un interes crescut, mai ales în această perioadă în care milioane de oameni călătoresc în China pentru a-și vizita mormintele strămoșilor în cadrul festivalului de curățare a mormintelor, potrivit The Guardian.
Potrivit unor servicii publicitare online, chinezii pot crea un avatar digital al persoanelor dragi cu doar 20 de yuani (2,20 lire). Astfel, în acest an, pentru a marca festivalul de curățare a mormintelor, cei aflați în doliu se întorc către inteligența artificială pentru a comunica cu cei plecați.
La un nivel mai sofisticat, cântărețul taiwanez Bao Xiaobai a utilizat inteligența artificială pentru a "reînvia" fiica sa de 22 de ani, care a decedat în 2022. Chiar dacă avea doar o înregistrare audio în care fiica sa vorbea trei propoziții în limba engleză, Bao a petrecut mai mult de un an experimentând cu tehnologia AI înainte de a reuși să creeze un videoclip în care fiica sa cântă "La mulți ani!" pentru mama ei, pe care l-a publicat în ianuarie.
Sursa: Pixabay
"Oamenii din jurul meu cred că mi-am pierdut mințile", a declarat Bao într-un interviu acordat presei chineze. Dar, a adăugat: "Vreau să-i aud vocea din nou".
Interesul pentru clonele digitale ale celor plecați vine în contextul extinderii industriei de inteligență artificială a Chinei. Potrivit unei estimări, piața pentru "oameni digitali" a fost evaluată la 12 miliarde de yuani în 2022 și se preconizează că va cvadrupla până în 2025.
Festivalul de curățare a mormintelor oferă o oportunitate deosebită pentru acest tip de tehnologie. Un dezvoltator de software a declarat pe Weibo că a ajutat deja mai mult de 600 de familii să "reîntâlnească" persoanele dragi anul acesta.
Cu toate acestea, nu doar cei aflați în doliu folosesc inteligența artificială pentru a-și aduce înapoi cei dragi. Utilizatorii de social media au folosit recent imagini vechi ale cântărețului Qiao Renliang, care a decedat în 2016, pentru a crea conținut nou în care acesta își asumă rolul principal. Într-un videoclip, clona AI a lui Qiao spune: "De fapt, nu am plecat niciodată". Dar părinții lui Qiao, care s-a sinucis, sunt indignați. Tatăl său a fost citat în presa chineză, spunând că videoclipul "a adus amintiri neplăcute" și a fost creat fără consimțământul familiei.
Unii avocați din China susțin că astfel de conținuturi ar trebui interzise dacă provoacă "durere mentală" rudelor decedatului. Dar, în timp ce cei aflați în doliu se adună pentru festivalul de curățare a mormintelor, tinerii din China vor experimenta cu "vieți digitale" mai repede decât politicienii vor putea să reglementeze acest fenomen.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu