Patriarhia Română dezaprobă ”afirmațiile tendențioase” ale Asociaţiei Secular-Umaniste din România (ASUR), privind manualele de religie pentru anul școlar 2012-2013, susținând că ONG-ul deformează realitatea, promovează intoleranța față de religie și ignoră faptul că cei mai mulţi dintre autorii manualelor de religie sunt ei înşişi părinţi care îşi iubesc copii, iar campania ASUR este străină de spiritualitatea românească.
În opinia Patriarhiei Române, ”problema ASUR nu este atât calitatea manualelor de religie, ci prezenţa orei de religie în şcoli şi poate (…) chiar prezenţa lui Dumnezeu în viaţa oamenilor!”.
Consemnând faptul că din catalogul celor 45 de manuale de religie, aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, ASUR ”se referă constant numai la cele 18 manuale care aparţin cultului creştin-ortodox, prin scoaterea din context a unor enunţuri, la care sunt asociate concluzii tendenţioase”, Patriarhia Română notează că ASUR îşi ”arogă în mod discutabil calitatea de reprezentant al societăţii civile, deformează în mod constant realitatea şi promovează intoleranţa faţă de religie prin reluarea obsesivă la începutul fiecărui an şcolar a atacurilor la adresa manualelor de religie”, se arată într-un comunicat de presă al instituției religioase.
Patriarhia Română nu înțelege de ce ASUR nu se arată la fel de preocupată și de filmele şi producţiile media care promovează violenţa, degradarea umană şi agresiunea fizică şi psihică asupra copiilor, ci atacurile sale vizează manualele ortodoxe, ”ca şi când aceasta nu ar avea la bază aceeaşi Biblie pe care o folosesc şi confesiunile creştine occidentale”.
”Campania ASUR împotriva manualelor de religie, nu este una compatibilă cu spiritualitatea poporului român, ci reprezintă mai degrabă o atitudine de import care prinde rădăcini doar în sufletele celor marcaţi de propaganda atee din anii regimului comunist. Această atitudine arată că ASUR este subiectivă şi selectivă, potrivit unui program prestabilit, devenit aproape obsesiv”, se mai specifică în documentul citat.
De asemenea, Patriarhia Română, critică modul în care ASUR ignoră rolul manualelor de religie: acela de a dezvolta o educație religioasă care evidenţiază libertatea omului, însă nu fără a accentua şi responsabilitatea acestuia în societate. ”Ideea de sancţionare a faptelor rele este comună tuturor societăţilor (...), iar limbajul specific religios nu poate fi redus la o filozofie limitativă şi autosuficientă, lipsită de dimensiunea transcendentă a existenţei umane”, mai specifică instituția religioasă.
Totodată, ”trebuie menţionat faptul că cei mai mulţi dintre autorii manualelor de religie sunt ei înşişi părinţi care îşi iubesc copiii şi îi educă în spiritul dragostei faţă de Dumnezeu şi semeni, al libertăţii, dreptăţii şi responsabilităţii în societate. Biserica adaptează limbajul ei pedagogic la nivelul copiilor fără însă a trăda conţinutul Sfintei Scripturi şi fără a uita că scopul vieţii omului pe pământ este cunoaşterea binecuvântării lui Dumnezeu în lumea aceasta şi dobândirea vieţii eterne cereşti. De aceea, ora de religie are tocmai menirea de a nu închide orizontul uman în sfera biologicului terestru, trecător, ci de a promova libertatea sufletului pentru comuniunea de iubire eternă”, explică Patriarhia Română.
”ASUR nu poate înţelege deplin limbajul religios întrucât viziunea reprezentanţilor ei despre viaţă este una lipsită de perspectiva vieţii dincolo de mormânt şi a iubirii divine care biruieşte păcatul şi moartea” și ”echivalează educaţia religioasă cu îndoctrinarea, pentru a o discredita şi înlocui cu ideologia umanismului ateu antireligios”, se mai susține în comunicat.
În susținerea criticilor sale, Patriarhia Română, notează că, în manualul de religie, cultul ortodox, clasa a IV-a, Editura Sfântul Mina, 2008, pagina 19, se promovează, de fapt, o atitudine responsabilă a omului faţă de lume care este creaţia lui Dumnezeu, în timp ce, prin menționarea Tainei Sfântului Maslu, se subliniază ideea comuniunii în rugăciune ca semn al dragostei creştine şi al solidarităţii cu cel aflat în suferinţă, fără a exclude beneficiul tratamentului medical (pagina 9).
Potrivit sursei citate, rolul religiei la vârstele mici, într-o lume caracterizată de o tot mai mare diversitate etnică şi religioasă, este acela de a forma o proprie identitate a elevilor, ca premisă pentru formarea unei personalități armonioase, aptă pentru dialog cu alte culturi, credințe și convingeri religioase, pentru a convieţui şi coopera într-o societate pluralistă, după cum arată şi existenţa Consiliului Consultativ al Cultelor din România.
Mai mult, se specifică în documentul citat, prezenţa religiei în sistemul naţional de educaţie este rezultatul unor cercetări realizate de specialişti în domeniul ştiinţelor educaţiei şi sociologiei, pe eşantioane reprezentative de elevi, părinţi şi diriginţi.
Citește aici documentul integral
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu