Conform cercetării realizate de o companie de tehnologie în industria de plăţi în 20 de ţări din Spaţiul Economic European (EEA), comerţul online este aşteptat să aibă o creştere de 45% între 2015 şi 2018, iar unul din patru europeni cu acces la Internet a cumpărat produse sau servicii online cel puţin o dată pe săptămână, în anul 2016.
[citeste si]
Pe acest segment, utilizatorii de Internet din Regatul Unit al Marii Britanii ies în evidenţă cu cel mai mare nivel de cumpărături online săptămânale (41%), urmaţi de către irlandezi (32%) şi germani (30%). La polul opus al clasamentului, finlandezii (17%), estonienii (16%) şi danezii (16%) înregistrează cea mai mică probabilitate de a cumpăra ceva de pe Internet în fiecare săptămână.
Ce se cumpără online
Tipurile de produse pe care le cumpără oamenii online sunt „obiecte de zi cu zi”, precum îmbrăcăminte şi încălţăminte (48%), bilete (34%), produse electronice (33%) şi cărţi (31%), arată studiul de specialitate. În acest context, britanicii care cumpără online (33%) sunt de două ori mai predispuşi să achiziţioneze produse alimentare decât cei mai apropiaţi vecini ai lor de pe Bătrânul Continent: olandezii (16%), francezii (15%) şi belgienii (13%).
Atitudinile diferă şi în privinţa metodelor preferate de cumpărături online, astfel încât în Republica Cehă, Germania, Ţările de Jos şi Polonia, plăţile prin sisteme de online banking sunt de două ori mai populare decât cele efectuate prin carduri. În acelaşi timp, în ţări precum Marea Britanie, Franţa, Spania, Irlanda şi Italia, cardurile rămân cea mai populară modalitate de plată la distanţă.
În privinţa comerţului online transfrontalier, principalul motiv pentru care oamenii nu aleg această opţiune nu o constituie lipsa de încredere în site-urile din alte ţări, nici temerile legate de securitate, ci faptul că oamenii au opţiuni de shopping mai bune la ei în ţară.
Doi din cinci români declară că nu au cumpărat niciodată de pe un website din altă ţară
Datele studiului realizat de Mastercard arată că 40% dintre cumpărătorii online din Finlanda şi Polonia care nu achiziţionează de peste hotare declară că site-urile din ţara lor le îndeplinesc aşteptările. Percepţii similare se înregistrează şi în Marea Britanie, Franţa şi Germania. Cele mai populare produse achiziţionate de peste graniţă sunt îmbrăcămintea, accesoriile şi încălţămintea (37%), urmate de cărţi, muzică, DVD-uri şi jocuri video (21%).
În ceea ce priveşte posibilitatea ca oamenii să ia vreodată în considerare varianta de a cumpăra online din altă ţară, locuitorii din România intră în aceeaşi categorie cu cei din Bulgaria, Cehia, Franţa, Germania, Ungaria, Lituania, Ţările de Jos, Polonia şi Slovacia, unde mai bine de doi din cinci cumpărători online declară că nu au cumpărat niciodată de pe un website din altă ţară.
Țările în care shopping-ul online de pe site-uri din străinătate este ceva normal
În schimb, în state precum Austria şi Irlanda, aproape 90% dintre cumpărătorii online declară că au cumpărat de peste hotare cel puţin o dată în viaţă. Acelaşi lucru este valabil şi pentru trei din cinci cumpărători online din Italia, Spania şi UK. Deşi cele mai puţine cumpărături online transfrontaliere au fost înregistrate în România şi Polonia, comerţul online este relativ popular în aceste ţări, unde numai unul din cinci cumpărători online achiziţionează de peste hotare cel puţin o dată pe an.
Majoritatea datelor pentru acest studiu au fost compilate din rapoartele interne Global Consumer Tracker (GCT) care analizează plăţile din 22 de state din Spaţiul Economic European (EEA) în mod regulat. Un studiu GTC se realizează printr-un chestionar online, aplicat unor grupuri de respondenţi cu vârste între 18 şi 64 de ani care, fie deţin un card, fie un cont bancar. Eşantioanele variază de la o ţară la alta, de la 855 la 3.439 de persoane, numărul total de consumatori chestionaţi fiind de 42.881.
Mastercard este o companie de tehnologie în industria globală de plăţi, prezentă în peste 210 ţări şi teritorii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu