Licitaţia de aseară de la Casa Christie's Londra, dedicată artei interbelice şi contemporane, s-a închis cu un rezultat excelent: 96.384.000 de lire sterline. Din 61 de loturi, numai 4 au rămas nevândute.
Jean Dubuffet, Etre et paraitre
La sediul Casei londoneze, ciocanul a marcat 10 recorduri mondiale. Printre ele, s-a numărat un Autoportret de Albert Oehlnen (1954), record al artistului, la preţul de 2.965.000 de lire. Au urmat, în ordinea prezentării, pictura monumentală The Sick Leaves, de Cecily Brown, cu 1.805.000 de lire, şi Carol Rama (1918-2015), cu 185.000 de lire sterline, cu mult peste estimarea de 60.000-80.000 de lire sterline (record de artist). Au mai fost stabilite recorduri de artist pentru Wolfgang Tillmans, Njideka Akunyili Crosby, Henry Taylor şi Gunther Uecker, înainte de a se ajunge la lucrarea Être et paraître de Jean Dubuffet (1901-1985), achiziţionată cu 10.021.000 de lire sterline, valoarea cea mai ridicată pentru o opera a artistului.
Albert Oehlen, Autoportret
Pictura Doi Arabi gesticulând, a aceluiaşi artist, a fost adjudecată cu 1.109.000 de lire sterline.
Cecily Brown, "The Sick Leaves"
Pictura lui Mark Rothko (1903-1970), No. 1 (1949) a obţinut preţul de 10.693.00 sterline.
Carol Rama Bricolage
Aşa cum era de aşeptat, n-au lipsit şi alte rezutate depăşind milioane de lire, cum ar fi Marilyn de Andy Warhol (serie de patru imagini color - 2,85 milioane de lire sterline), trei lucrări de Jean-Michel Basquiat, respectiv două graffiti (2,22 milioane de lire sterline) şi Alpha Particles (3,9 milioane de lire sterline).
Jean Dubuffet, Doi arabi gesticuland
Să amintim şi seria, intitulată Fuji, de trei opere pe aluminiu, de Gerhard Richter (1932), care a totalizat 1.203.000, în timp ce seria de trei piese Jim Beam de Koons a obţinut 1.599.000 de lire sterline.
Jean Michel Basquiat, Alpha particles
Transom de Robert Rauschenberg (1925-2008) a fost vândută cu 4.645.000 de lire sterline, după o estimare de 4.000.000-6.000.000 de lire.
Rezultate excelente s-au obţinut şi pentru Manzoni şi Fontana, mai ales pentru cel de al doilea care a depăşit toate estimările: Concetto spaziale, Attese a atins preţul de 3.413.000 de lire sterline, iar o altă lucrare, Concetto spaziale, a fost achiziţionată cu 1.325.000 de lire sterline.
Adrian Ghenie, The Hunter
La capitolul sculptură, s-au remarcat două mobile de Alexander Calder (1898-1976): Guava, estimat la 3.000.000-5.000.000 de lire şi vândut cu 4.533.000 de lire, şi o piesă neintitulată, adjudecată la 3.525.000 de lire serline.
Mark Rothko, No.1
S-a evidenţiat şi un Vas decorat, de Joan Miró (1893-1983) şi Josep Llorens Artigas (1892-1980), cumpărat cu 785.000 de lire sterline, cel mai mare preţ obţinut vreodată într-o licitaţie de o piesă rezultată din colaborarea mai multor artişti.
Njideka Akunyily Crosb
Printre artiştii încă în viaţă a excelat Peter Doig (1959), prezent în catalog cu două lucrări. Cobourg 3 + 1 More, estimată la 8-12 milioane de lire sterline, după o dispută strânsă, a fost vândută cu 12.709.000 de lire sterline.
Vas de Joan Miro și Josep Llorens Artigas
O operă în acrylic, pastel, creioane colorate şi transfer Xerox pe hârtie de Njideka Akunyili Crosby (b. 1983), intitulată The Beautyful Ones, a atins preţul de 2.517.000 de lire sterline.
John Atkinson Grimshaw, Strada după ploaie în lumina lunii
Nu în ultimul rând, consemnăm un nou succes al românului Adrian Ghenie (n. 1977), a cărui creaţie The Hunter (Study for Kaiser Wilhelm Institute) a fost adjudecată cu 1.805.000 de lire sterline, la egalitate cu Floarea soarelui într-un vas galben de David Hockney (n. 1937). O a doua pictură a lui Adrian Ghenie, Pie Fight Study, a plecat şi ea la preţul de 425.000 de lire sterline.
Maurice Esteve, Cuplul din Tebessa
Într-o licitaţie recentă a Casei Artcurial, operele colecţionarilor Alphonse Kann şi nepoatei sale Hélène Kann-Bokanowski, au ajuns la suma de 2.337.400 de euro, dublul sumei estimate, cu 55% din loturi vândute.
Colecţia Kann est rezultatul pasiunii a două generaţii din secolul al XX-lea. Operele oferă o panorama aproape completă a istoriei Antichităţii, a cubismului şi a pop art.
Lotul-far a fost Stradă după ploaie în lumina lunii, de John Atkinson Grimshaw, un ulei pe carton, care a depăşit sensibil limita maximă a estimării, atingând preţul de 281.800 de euro. O pânză din 1966, Au mur de Watts, de Bernard Rancillac, a depăşit şi ea dublul estimărilor, fiind adjudecată cu 143.000 de euro. Primul lot al licitaţiei a fost un fragment de basorelief în piatră, provenind din Nieve, datat secolul VII î.Ch, pentru care ciocanul a căzut la 117.000 de euro, de cinci ori suma propusă iniţial.
Marele vas Kirin din porţelan, Arita, din Japonia secolului al XVIII-lea, a atras şi el atenţia colecţionarilor, ajungând de la 3.000–4.000 de euro iniţiali la un rezultat final de 80.600 de euro.
O diferenţă la fel de mare între estimări şi rezultat a înregistrat un Cap de bărbat, sculptură provenind din Germania (Lotharingia de Jos sau Saxonia) sfârşitului de secol XI, achiziţionat cu 232.200 de euro.
Operele de artă modernă şi contempoană ale colecţiei lui Hélène Kann-Bokanowski au format a doua parte a licitaţiei. Uleiul pe pânză Pereche din Tebessa, de Maurice Estève, a plecat la preţul de 75.400, iar o pictură Fără titlu de Léon Tutundjian, artist născut în 1905 la Amasya, în Imperiul Otoman şi mort în 1968 la Paris, a ajuns la 88.400 de euro.
Opt Farfurii cu scene de coridă de Pablo Picasso şi Madoura au fost vândute cu 84.500 de euro. Pentru arta contemporană, rezultate interesante au fost obţinute de Richard Artschwager şi Bernard Rancillac care au ajuns la sumele de 109.200 de euro, respectiv 143.000 de euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu