Comisia pentru Afaceri Europene din Camera Deputaților a dat, cu majoritatea de voturi, aviz favorabil proiectului Comisiei de creare a Parchetului European, după ce inițial aceasta dăduse un vot negativ acestui proiect. Parchetul European ar urma să înceapă să funcţioneze din 1 ianuarie 2015.
Comisia Europeană propune instituirea unui Parchet European care să efectueze cercetări şi urmăriri penale, dar să aibă şi competenţa de a trimite în judecată, în instanţele din statele membre, persoanele învinuite de infracţiuni ce afectează bugetul UE.
Motivarea acestei măsuri a plecat de la faptul că statele membre raportează că, în fiecare an, se pierd circa 500 de milioane de euro din cheltuielile şi veniturile UE, din cauza unor suspiciuni de fraudă. Totodată, există un nivel de protecţie şi de asigurare a respectării legislaţiei foarte inegal pe teritoriul Uniunii. Rata de succes a urmăririlor penale privind infracţiunile împotriva bugetului UE variază considerabil de la un stat membru la altul, iar media UE este de doar 42,3 %.
Deputatul Ana Birchall, secretarul Comisiei pentru Afaceri Europene, a declarat că potrivit tratatelor UE, aceste nu permit OLAF, Europol și Eurojust să dețină sufuciente competențe pe urmărirea penală. De asemenea, Parchetul European poate să trensmită admisibilitatea transfrontalieră a probelor, putând să contribuie la creșterea eficienței acțiunii penale, fără a îngrădi suveranitatea națională pe această temă.
Comisia parlamentara a făcut o observație, în sensul în care selecția posturilor de procurori europeni să se facă în funcție de statutul pe care și le-a dobândit în conformitate cu legea națională.
Structura Parchetului European
Parchetul European va avea o structură descentralizată, integrată în sistemele judiciare naţionale. Procurorii europeni delegaţi vor efectua cercetările şi urmăririle penale în statul lor membru, utilizând personal naţional şi aplicând legislaţia naţională, iar acţiunile lor vor fi coordonate de către procurorul european, pentru a se asigura o abordare uniformă pe întreg teritoriul UE, aspect de o importanţă vitală, în special în cazurile transfrontaliere. Întreaga structură se va baza pe resursele existente şi ar trebui, prin urmare, să nu implice costuri suplimentare substanţiale.
Instanţelor naţionale li se va atribui sarcina de a efectua controlul judiciar, ceea ce înseamnă că acţiunile Parchetului European vor putea fi contestate în instanţele naţionale. În acelaşi timp, propunerea consolidează în mod considerabil drepturile procedurale ale persoanelor suspectate care vor face obiectul cercetărilor desfăşurate de Parchetul European.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu