JK 5022, povestea zborului care a dus la falimentul unei companii

JK5022
JK5022

Accidentul aviatic al zborului JK 5022 al Spanair de pe 20 august 2008, în care au murit 154 de persoane, a avut o influență directă în falimentul companiei spaniole, fundată cu douăzeci de ani înainte. O demonstrează un studiu realizat de experți de la universitățile din Sevilla și Castilla La Mancha, care s-a publicat în Journal of Air Transport Management.

Miercuri, 20 august 2008, o zi normală pe aeroportul Barajas din Madrid. Mii de persoane vin și pleacă în vacanțe. Este și cazul pasagerilor din zborul JKK 5022, al companiei Spanair, cu destinația Gran Canaria. Avionul își începe poziționarea pe pișta. Piloții identifică probleme și decid amânarea decolării. O a două încercare de decolare si se produce un accident desprins parcă din operele lui Dante. Mor 154 de persoane.

S-a dat vina pe morți

Avionul era deja poziționat pe piștă. Imediat înainte de decolare, echipajul a identificat o avarie la sonda de temperatură și a amânat decolarea. Mecanicii dezactivează releul care influența sonda, dar se pare că releul era avariat în totalitate și a afectat și sistemele de avertizare. Se decide decolarea. Se trece rapid în revista lista de verificări, dar piloții nu își dau seama că au plecat cu flapsurile strânse. Avionul ia viteză, se desprinde de la sol, se înclină și se prăbușește la câteva secunde, fără să fi apucat să iasă din teritoriul administrativ al aeroportului. Explozia produsă ia viața celor 154 de persoane.

Pilotul avea peste 6.000 de ore de zbor pe acel tip de aparat și a murit în accident. Cercetările ulterioare arată că decolarea s-a făcut cu slats-urile și flaps-urile neconfigurate, ceea ce nu a permis aeronavei să ia altitudine. În plus, motorul drept avea în acel moment o putere inferioară celui stâng, ceea ce a provocat înclinarea. Pilotul a încercat redresarea avionului, dar nu a reușit. Consecințele? Recomandări de verificare a avioanelor de tip Boeing MD și vină de pilotaj.

Cum a dus accidentul la falimentul companiei

Cercetarea promovată de Applied Economics and Management arată că, după accident, cel mai grav din istoria aviației spaniole din ultimii 29 de ani, compania a pierdut în mod imediat și sistematic aproximativ 20% din volumul de pasageri, ceea ce a dus la falimentul acesteia în ianuarie 2012.

Efectul RAINMANExistă informații clare conform cărora accidentul a produs un efect RAINMAN de lungă durată. Pasagerii tind să penalizeze compania prin ignorare și alegerea unor companii considerate mai sigure. Important este că, în cazul Spanair, s-a considerat de către pasageri că este vorba și despre o neglijență a companiei, chiar dacă în raportul oficial nu scria asta. Acest efect s-a observat cel mai bine în cazul aeroportului de destinație, Las Palmas, dar unul important, căci aici avea compania baza. Pe acest aeroport, Spanair a pierdut 29% din volumul de pasageri. Cu alte cuvinte, pasagerii au zburat în continuare cu avionul, dar cu alte companii.Reconstrucția accidentului:

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel