Război pe autostradă: Tehnocrații blochează țara, fabricile și marketurile, afectate

UNTRR solicită Guvernului, Parlamentului, Consiliul Concurenței și Autorității de Supraveghere Financiară măsuri urgente de reglementare a tarifelor RCA după ce primele pentru camioane au crescut din nou de la 1 iulie la peste 20.000 de lei pentru clasa B0. O eventual blocaj al transpotatorilor ar afecta grav întreaga țară.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului, Parlamentului, Consiliul Concurenței și Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) luare de măsuri urgente împotriva creșterii aberante a tarifelor la asigurările RCA, după ce de la 1 iulie 2016 companiile de asigurări au majorat din nou prețurile polițelor RCA.

UNTRR consideră că aceste creșteri nu au la bază niciun fundament economic, iar companiile de asigurări au profitat de faptul că piața RCA este una captivă și au urcat tarifele pentru transportatorii rutieri până la un nivel la care majoritatea firmelor sunt împinse în faliment.

Ultimul exemplu de poliță RCA primit de UNTRR din partea unui membru arată cum tarifele asigurătorilor au crescut în numai un an cu peste 150% (polița actuală a companiei și oferta RCA le găsiți aici). Se poate observa cum în 2015, compania a plătit o primă de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce înseamnă că dacă autovehiculul ar fi fost încadrat în clasa B0 ar fi achitat o primă de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 există o reducere a primei de 10% față de clasa B0).

În prezent, compania a primit o ofertă de reînnoire a poliței aferentă clasei B4, ceea ce indică faptul că autovehiculul nu a fost implicat în niciun accident rutier în ultimul an iar reducerea față de clasa B0 este de 18% , cuprinsă între 16.958,36 lei și 21.871,9 lei pentru 12 luni. Astfel, prima pentru B0 este între 20.680,92 lei (4.575 euro) și 26.673 lei (5.900 euro), ceea ce indică o creștere de peste 150% în numai un an.

Creștere de peste 300% a primei RCA

UNTRR și-a exprimat în numeroase rânduri nemulțumirea față de creșterea continuă a tarifelor asigurărilor în industria transporturilor, solicitând autorităților române încă din anul 2008 să întreprindă măsuri concrete de protecție a consumatorilor. Având în vedere creșterile de peste 300% ale primei RCA în sectorul transporturilor rutiere din ultimii ani, și faptul că nicio componentă a activității de transport rutier nu a crescut cu peste 300% - nici volumul, nici marja, nici profitul - nimic care să permită absorbirea unor astfel de costuri!!!

Deși ASF a invitat UNTRR și celelalte asociații ale transportatorilor la întâlniri cu privire la RCA, iar acestea au transmis ASF 12 propuneri care să fie incluse în proiectul de lege RCA, conducerea ASF a ignorat 80% din propunerile convenite cu transportatorii în actualul proiect de lege RCA transmis de către Parlament anul aceasta.

În forma actuală, proiectul de lege RCA nu soluționează cea mai importantă problemă care a generat protestele transportatorilor și a condus la demararea discuțiilor cu Autoritatea de Supraveghere Financiară - respectiv stabilirea unui sistem de control al tarifelor de primă RCA, pe elemente de cost fundamentate, general acceptate de asigurători, asigurați și ASF.

UNTRR respinge noul proiect de lege RCA deoarece nu conduce la o reducere a prețurilor pe segmentul RCA, fiind redactat doar în interesul companiilor de asigurări.

UNTRR susține următoarele măsuri pentru reducerea primei RCA:

Creșterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor s-ar putea realiza prin verificarea polițelor RCA cu ajutorul camerelor de supraveghere CNADNR – numerele de înmatriculare citite de aceste camere se vor exporta periodic către ASF, unde se vor compara cu baza de date existentă și va presupune sancționarea celor care nu au asigurare. Considerăm că dacă toate autovehiculele din România ar fi asigurate RCA, prima medie pentru vehiculele comerciale ar scădea la 1.100 de euro, în timp ce prima medie pentru autoturisme s-ar reduce la 95 de euro.

Reducerea fraudei pe segmentul RCA s-ar putea realiza prin măsuri administrative la emiterea polițelor RCA, respectiv conexiunea la baza de date a DRPCIV/RAR, după sistemul existent și funcțional utilizat la emiterea rovinietelor, vehiculul fiind identificat pe baza unicității numărului de înmatriculare și a seriei de șasiu. În urma identificării vehiculului în baza de date a DRPCIV/RAR, seria de șasiu este completată în mod automat în aplicație.
Elaborarea unui ghid de vătămări corporale ar putea conduce la reducerea tarifelor la asigurările RCA.
UNTRR încă așteaptă ca ASF să găsească răspunsuri la întrebările adresate în luna aprilie a acestui an, întrebări care sunt strâns legate de activitatea instituției.

Redăm mai jos aceste întrebări și considerăm că oferirea unor răspunsuri la acestea vor rezolva o mare parte din criza pieței RCA:

1. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, cheltuielile de administrare pe segmentul RCA au scăzut cu un punct procentual, de la 39% în 2014, la 38% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu peste 300% ?
2. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, influența pe tariful de primă RCA din creșterea pe reasigurare pentru îndeplinirea condițiilor Solvency II este de maximum 1%. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300% ?
3. Conform raportului întocmit de doamna deputat Andreea Paul, frecvența daunei a scăzut în ultimii ani cu 36%, de la 11% în 2010, la 7% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300%?
4. Conform raportului Consiliului Concurenței, despăgubirea medie plătită pe RCA în anul 2014 față de 2013 a crescut cu 9%, din care, despăgubirea medie plătită pe RCA pentru vătămări corporale a crescut cu 7%, în timp ce despăgubirea medie plătită pe RCA pentru daune materiale a crescut cu 4%. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300%?
5. Conform raportului Consiliului Concurenței, gradul de cuprindere în asigurarea RCA a vehiculelor comerciale a scăzut în ultimii 4 ani de la 59% la un alarmant 51%. Cum consideră ASF că va crește acest indicator în condițiile în care asigurătorii oferă prime de asigurare RCA insuportabile economic în tarifele de transport?
6. Potrivit datelor din raportul ASF, în 2015 s-au încheiat 5.191.915 de contracte RCA, iar prima medie RCA a fost de 657 de lei. Din totalul acestor contracte, 5% au generat daune, iar dauna medie plătită a fost de 7.106 lei. Înseamnă că la fiecare 20 de contracte încheiate, pentru unul dintre acestea s-a plătit o daună, adică, în medie, s-au încasat 13.140 de lei și s-au achitat 7.106 lei. De ce diferența de 46% nu ajunge pentru gestionarea sistemului de asigurări?
7. Conform raportului Consiliului Concurenței, asigurările RCA reprezintă 66% din asigurările auto. De ce au o pondere așa de mare în activitatea asigurătorilor dacă reprezintă un produs care aduce mari pierderi conform declarațiilor acestora?
8. De ce ASF refuză să includă în noul proiect de lege RCA un sistem de calcul al tarifelor de primă RCA clar, pe bază de elemente de cost general acceptate de către asigurător, asigurat și ASF? Adoptarea unui astfel de sistem care să ofere transparența necesară ar afecta interesele ASF și ale asigurătorilor? Dacă nu, de ce nu este prevăzut în proiectul de lege?
9. Conform noului proiect de lege RCA, penalitățile de întârziere pentru plata despăgubirii sunt de 0,09% pe zi de întârziere, față de 0,2% în prezent. De ce ASF dorește reducerea acestor penalități la jumătate dacă în 2015 au fost peste 11.500 de petiții din partea asiguraților împotriva companiilor de asigurări pentru neplata daunelor în termen?
10. Conform noului proiect de lege RCA, un asigurat poate aștepta peste 100 de zile plata despăgubirii de la asigurător. De ce ASF dorește să protejeze asigurătorii impunând acest termen de plată, corelat cu reducerea penalităților de întârziere la plata despăgubirilor?
11. Conform noului proiect de lege RCA, asiguratul este obligat să furnizeze date istorice asigurătorului iar asigurătorul poate modifica tariful de primă după încheierea poliței dacă asiguratul a omis să transmită o parte din aceste informații. De ce ASF dorește să pună în sarcina asiguratului o procedură care îl privește exclusiv pe asigurător și sistemul de raportare CEDAM?
12. De ce ASF este bugetat din comisioane primite de la asigurători? Cum este asigurată imparțialitatea acestei instituții în condițiile în care odată cu creșterea nejustificată a primelor RCA crește atât bugetul ASF, cât și salariile angajaților?
13. ASF nu a răspuns la aceste întrebări timp de 8 luni, ceea ce demonstrează faptul că instituția a generat criza RCA, o întreține prin discuții interminabile și diversioniste numai în interesul asigurătorilor în dauna intereselor asiguraților. De ce nu își prezintă demisia conducerea ASF pentru a lasă locul unei echipe competente?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel