Potrivit unei radiografii a sistemului din învățământul superior românesc, se constată o situație cu totul paradoxală. Deși numărul elevilor a scăzut an de an, numărul studenților a crescut exponențial.
Sistemul educational din tara noastra este total dezarticulat in momentul de fata: numarul gradinitelor a scazut de noua ori in ultimii ani, iar numarul elevilor din clasele I –XII s-a redus cu peste 1,5 milioane din 1990 si pana in 2010, potrivit unui studiu Econtext.
Chiar dacă numărul elevilor a scăzut an de an, la nivelul invatamantului universitar ne confruntam cu o situatie total paradoxala! Astfel, numarul studentilor a crescut exponential in ultima perioada (iata aici un articol pe aceasta tema).
Chiar daca sunt mai putini elevi, chiar daca gradinitele se imputineaza de la an la an, avem tot mai multi studenti. Ceea ce spune mult despre rigoarea de la examenele din liceu si din facultati. Față de acest fenomen, a trebuit să crească și numărul cadrelor didactice din sistemul de învățământ superior, astfel că numarul profesorilor universitari (preparator, conferentiar, profesor, etc.) s-a dublat in ultimii douazeci de ani.
Astfel, in 1990, universitatile romanesti numarau 13.927 de cadre didactice. Peste 20 de ani, in 2010, numarul acestora urcase la 29.746 de persoane. Mai mult decat dublu! Explicatia? Gurile rele ar spune doar atat: diplome pe banda rulanta si facultatile particulare.
Iata cum a evoluat numarul profesorilor universitari din 1990 si pana in 2010:
Mai mult, aceasta dezvoltare exploziva a invatamantului, acest avans multilateral dezvoltat, a condus la aparitia unor noi orase universitare pe harta Romaniei.
De exemplu, Calarasi sau Neamt sunt doua din n
oile orase care ar trebui inscrise pe harta universitara a Romaniei. Si mai sunt si alte judete, ma mici, care au devenit ‘universitare’.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu