Atragerea de fonduri europene a fost și este o prioritate a fiecărui guvern care s-a perindat în ultimii ani la conducerea României. La fiecare schimbare de macaz, noul guvern a venit cu oamenii săi, pe care i-a instalat în funcții cheie, dar și cu propriile concepții despre activitatea pe care urmau să o desfășoare. Unul dintre cele mai afectate domenii a fost activitatea POSDRU, unde bâlbele din implementarea proiectelor din fonduri europene au dus ca România să fie codașe în acest domeniu la nivelul UE.
POSDRU a fost unul dintre domeniile în care fiecare conducere a încercat să implementeze propriile reguli, chiar în condițiile în care sute de proiecte se aflau în derulare. Fără banii proprii, câștigarea și derularea unui proiect POSDRU era practic imposibilă. Toate aceste lucruri au dus la o degringoladă în atragerea de bani pentru proiecte europene, lucru criticat și de către organismele europene din cauza sumelor ridicole pe care Românbia le-a atras în ultimii ani.
În acest context în care sute de proiecte se află în derulare, după primul tur al prezidențialelor, pe 5 noiembrie, directorul AM POSDRU, Cristian Ababei, a transmis o adresă cu 17 puncte în care șefii instituțiilor subordonate erau amenințați cu retragerea temporară sau definitivă a funcțiilor delegate organismului pe care îl coordonează. Noile măsuri care urmează să fie aplicate pentru eficientizarea sistemului de implementare a POSDRU, MFE-AM POSDRU a determinat critici din partea experților și a managerilor de proiecte.
Am primit la redacție o scrisoare deschisă adresată ministrului Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, în contextul în care Autorității de Management POSDRU este pe cale să schimbe din nou regulile de implementare referitoare la un nou proiect de schimbare a sistemului de implementare în cadrul proiectelor POSDRU.
"Stimate Domnule Ministru Eugen Teodorovici,
În data de 21.11.2014 a fost publicat anunțul cu privire la eficientizarea sistemului de implementare POSDRU, cu referire la varianta Ghidul Solicitantului Condiții Generale din anul 2013, publicat într-o zi de vineri, după-amiaza, cu cerința expresă ca solicitările și observațiile să fie transmise intr-un termen extrem de scurt, respectiv data de 26.11.2014, ora 16", se arată în scrisoarea deschisă primită la redacție.
Prin prezenta vă aducem la cunoștintă că toată activitatea din cadrul proiectelor POSDRU a devenit un exercițiu birocratic ce tinde să fie dus la limita sa maximă de cerințele, instrucțiunile, notificarile, modificările aduse de către AM-POSDRU. Această birocrație a reușit să introducă o mare discriminare în cheltuirea banului public. Experții angajați pentru a contribui în mod esențial în cadrul proiectului în domeniul lor de expertiză sfârșesc prin a trebui să-și irosească timpul învățând noi modalități de raportare. Dacă fiecare expert care lucrează pe POSDRU trebuie să scrie lunar zeci de pagini pentru a raporta ceea ce face, la sfârșitul proiectului rezultând un „volum" cu câteva sute de pagini de persoană, atunci acest principiu ar trebuie să fie valabil pentru oricine accesează fondurile publice.
Adică să vedem rapoartele muncitorilor care pun borduri, ale celor care plantează panseluțe etc. Aceste cerinte excesive de birocratizare sunt evidente în propunerile dumneavoastră pentru 2 instrucțiuni, după cum se vede mai jos:
Mai rămâne, pentru simplificara procedurilor să fie completat și intervalul orar pentru necesitațile fizice și avem paleta completă a „simplificărilor" pe care le solicitați.
În ceea ce privește propunerile:
Ceea ce părea o mare oportunitate pentru un nivel normal de salarizare în situații de expertiză considerabilă, s-a transformat treptat în coșmarul organizațiilor implicate. Deși se vorbește tot mai mult despre salariile POS DRU pe tonul unei exagerări, s- a ajuns însă ca la același nivel de salarizare cu cel existent pe piața românească publică, activitatea cu caracter birocratic implicată în tot felul de raportări, să depășească orice cerințe din piața muncii de zi cu zi, în timp existînd pericolul ca specialiști de calitate să refuze să mai lucreze în proiecte europene sau să demisioneze, periclitând astfel derularea proiectelor aflate în curs.
Finanțatorul, în speță MFE/AMPOSDRU, se află în situația abuzului de drept, elaborând unilateral documente ulterioare (Decizii, Instrucțiuni, Clarificări), care completează contractele de finanțare cu un noian de obligații suplimentare.
În aceste condiții, beneficiarul nu știe de fapt care este mulțimea obligațiilor sale de la momentul semnării contractului și până la finalizarea acestui . Într-o astfel de situație nu putem decât să constatăm că toate obligațiile introduse suplimentar, în afara contractului, prin Decizii, Instrucțiuni clarificări și interpretări, sunt nule în măsura în care ele modifică contractul de finanțare, deoarece suntem în situația unor modificări unilaterale a acestor contracte.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News