Soluție salvatoare pentru a nu se "deranja" centura Vâlcele-Apahida

Intrarea-pe-Centura-Valcele-Apahida
Intrarea-pe-Centura-Valcele-Apahida

Specialiștii mai multor instituți se pare că au identificat soluții pentru ca avioanele care sosesc la Aeroportul Internațional din Cluj-Napoca să aterizeze în siguranță, iar mașinile care circulă pe centura Vâlcele-Apahida să nu fie răsturnate. Potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Horea Uioreanu, cea mai bună variantă pentru rezolvarea situației ar fi prelungirea pistei aeroportului clujean spre municipiu și scurtarea ei în partea opusă, deși mai există și posibilitatea devierii centurii sau impunerea de restricţii.

"Specialiştii mai multor instituţii caută cea mai bună variantă la pista de 3.500 de metri de la Aeroportul Internaţional din Cluj-Napoca pentru a nu se ajunge la devierea centurii şi la lucrări care prevăd coborârea unei porţiuni a acesteia. Cea mai bună variantă este să prelungim pista cu 200 de metri spre Cluj-Napoca şi să o scurtăm în partea opusă, din partea cu Apahida, tot cu 200 de metri, pentru a nu afecta centura",  a declarat, joi, într-o conferință de presă, Horea Uioreanu.

Președintele CJ Cluj a arătat că varianta cea mai bună, identificată până acum, nu ar pune în pericol investiția făcută la centura de ocolire a orașului, în lungime de 24 de kilometri, care a costat 530 de milioane de lei.

"Prin extinderea spre municipiu, evităm devierea centurii Vâlcele-Apahida şi vrem să nu deranjăm această investiţie. În perioada următoare vom prezenta soluţia finală. În această toamnă vom termina prima etapă a proiectului, pista de 2.100 de metri, şi apoi vom trece la etapa a doua, prelungirea până la 3.500 de metri", a spus Uioreanu.
Potrivit Mediafax, și directorul Aeroportului Internaţional din Cluj-Napoca, David Ciceo, a declarat, în aceeaşi conferinţă de presă, că extinderea pistei spre oraş cu 200 de metri nu presupune demolarea de case, fiind teren suficient în zonă. "S-ar impune doar anumite restricţii la aterizare în partea spre oraş, la avioanele transatlantice", a precizat el. Potrivit acestuia, o altă soluţie analizată este devierea centurii de ocolire Vâlcele-Apahida, pe o anumită porţiune, care intră în zona culoarului de zbor, propunere care ar putea fi concretizată în următorii şapte ani.

"Dacă nu se poate devia centura, sunt şi soluţii alternative. Dacă pista rămâne la 3.500 de metri şi se prelungeşte spre oraş cu 200 de metri şi centura rămâne pe actualul amplasament, s-ar impune acele restricţii la aterizare", a explicat Ciceo. Directorul aeroportului clujean a precizat că unul dintre capetele pistei se află la o distanţă de 200 de metri de centura de ocolire pe relaţia Vâlcele - Apahida, astfel încât "cele două proiecte nu se intersectează".

La începutul aceste săptămâni, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Horea Uioreanu, declara că reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj nu au ţinut cont, la proiectarea centurii de ocolire Vâlcele-Apahida, de culoarul de zbor aferent pistei de 3.500 de metri care ar urma să fie amenajată la aeroport, iar responsabilitatea pentru situaţia creată aparţine fostelor conduceri ale DRDP Cluj şi CJ Cluj, ambele PDL.

"Aşa se întâmplă când doi membri ai aceluiaşi partid, PDL, cu funcţii - Ion Pantelimon, fostul director al DRDP Cluj, şi Alin Tişe, fostul preşedinte al CJ Cluj -, nu au discutat înainte cele două proiecte. Este vorba de o pagubă, că vorbim de 10 milioane de euro sau mai puţin, din banii publici, pentru care cineva ar trebui tras la răspundere. De remarcat că proiectul de prelungire a pistei a fost depus cu mult înainte de cel al centurii de ocolire Vâlcele-Apahida", susţinea Horea Uioreanu.

În același context, directorul DRDP Cluj, Eugen Cecan, declara: "De la nodul de la ieşire din Cluj, în zona Dezmir, al actualei centuri de ocolire Vâlcele-Apahida ar trebui, de exemplu, să facem pe o lungime de circa 3,4 kilometri o centură paralelă, care să iasă în sensul giratoriu din zona Magnolia. Acea porţiune dintre nodul de la Dezmir şi sensul giratoriu ar trebui ruptă de la mijloc, pentru a coborî la nivelul pistei. Este o variantă, dar specialiştii vor trebui să găsească cea mai bună soluţie. Eu am semnalat această problemă în 2008, dar nu s-a rezolvat nimic", explica el

Pe de altă parte, fostul preşedinte al CJ Cluj Alin Tişe susținea că problema ridicată de Horea Uioreanu este una "falsă", în condiţiile în care cele două proiecte "au fost corelate înainte de începerea lucrărilor".

"În lipsă de proiecte proprii, domnul Uioreanu contestă proiectele existente. Nu este afectată construirea pistei de 3.500 de metri de centura de ocolire Vâlcele-Apahida. Există anumite zone de protecţie în cazul pistei, stabilite de Autoritatea Aeronautică Română, în cazul aterizării şi decolării avioanelor transatlantice, dar aceste eventuale restricţii pot fi rezolvate prin sistematizarea traficului rutier pe centură, prin semaforizare, strict pe perioada decolării sau aterizării, aşa cum se întâmplă peste tot în lume. Această măsură s-ar lua pentru protejarea maşinilor de pe centură, dar este vorba despre o situaţie de perspectivă, peste 10 sau 20 de ani, când ar putea ajunge la Cluj-Napoca astfel de avioane transatlantice", spunea Tişe, care susținea că nici într-un caz nu se poate vorbi despre coborârea centurii de ocolire Vâlcele-Apahida.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel