Părinți de succes: Harta dezvoltării copilului (III). Capacitatea de memorare

memorie_elev
memorie_elev

După ce săptămâna trecută, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, a prezentat părinților de succes un prim obiectiv demn de urmărit în educația copilului pe axa oferită de către Missoum (2003), materialul de astăzi este dedicat optimizării capacității de memorare a viitorului adult de mâine.

În timp ce școala este centrată mult prea mult pe memorarea de tip mecanic în detrimentul celei logice/conștiente, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, prezintă alternative părinților interesați de dezvoltarea personală a copiilor lor, care ar putea dirija utilitatea unor lucruri fixate în memoria celui mic, pe care acesta nu conștientizează ce ar putea face cu ele.

Copiii memorează o mulțime de lucruri în școală, dar le uită la fel de repede, iar în nenumărate cazuri, chiar dacă aceste informații rămân stocate în memoria sa, el nu știe să le folosească, Până la o redimensionare și o reformă profundă a școlii, părinții pot acționa prin joc și bună-dispoziție la optimizarea capacității de memorare a celui mic.

Unii autori de specialitate, radicali în pozițiile lor față de acest subiect, consideră că ”informația memorată mecanic se uită într-o proporție de 80% în primele 8 zile ce au trecut de la memorare”, scrie profesorul universitar Pânișoară, în opinia căruia, observând realitatea de zi cu zi a școlii trebuie să-l pregătim pe copil pentru această situație mai întâi.

Astfel, un părinte de succes poate să se ”joace” cu micuțul său, punându-l pe acesta să memoreze cât mai multe cuvinte dintr-un șir (de exemplu: rață, avion, jucărie, cântec, fereastră), nu înainte de a-l învăța să vizualizeze ceea ce trebuie să rețină, pentru ca, ulterior, copilul să fie obișnuit să realizeze legăturile între aceste imagini (de genul: rața zboară lângă avion și cântă un cântec).

Mai mult, profesorul universitar Pânișoară notează că ”memorarea conștientă presupune mai mulți pași suplimentari printre care: înțelegerea a ceea ce încerci să memorezi, analiză, comparație etc.”, ceea ce necesită timp.

Deoarece, școala oferă multe informații într-un timp relativ scurt, iar elevul nu participă la ”ingineria cunoașterii”, ideal ar fi ca învățarea să aibă loc prin ”descoperire”, facilitând astfel memorarea logică. Pentru a descoperi realitatea pe care o învață, ”părintele trebuie să-și obișnuiască - cât mai devreme – copilul să încerce să găsească o semnificație, un rost, să sape mai adânc atunci când are de-a face cu o informație pe care nu o înțelege (în loc de a o memora și de a o reproduce la examen)”.

În susținerea celor afirmate anterior, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, prezintă și un joc propus de Sylvie Lair (2003): ”stăm cu copilul față în față și îi cerem să se uite bine de tot la noi. Iar noi facem același lucru. După aceea ne întoarcem cu spatele unul la altul și fiecare dintre noi schimbă ceva la înfățișarea proprie (de exemplu, putem să ne scoatem ochelarii, să ne schimbăm direcția părului, să ne suflecăm o mânecă la haină etc.). În etapa a doua se vor schimba 3 lucruri pentru ca în etapa a treia să fie schimbate 6 aspecte. Fiecare dintre noi (atât părintele cât și copilul) trebuie să memoreze înfățișarea din etapa “înainte” și să puncteze schimbările din etapa “după”.

Acesta este doar un singur exemplu prin care se îmbunătățește capacitatea de memorare a copilului, însă părintele competitor trebuie să fie redutabil, pentru ca jocul să fie mult mai distractiv și să capteze atenția și interesul micuțului. În schimb, prin solicitarea celui mic de a rememora evenimentele de peste zi cu o oră înainte de a adormi, nu se va dezvolta numai capacitatea de memorare, ci vor fi actualizate unele învățăminte pe care copilul trebuie să le tragă din ceea ce i s-a întâmplat pentru a aborda altfel lucrurile în viitor.

Potrivit profesorului universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, în pofida faptului că, prin exercițiu, capacitatea de memorare crește, copilul trebuie învățat să memoreze cu plăcere, prin joc, mai ales că memorarea mecanică este dificilă și consumă o mare cantitate de efort voluntar.

Citește mai multe pe performante.ro

   

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel