Părinți de succes: De ce școala tradițională nu oferă motivația învățării (III)

200445234-001
200445234-001

Când imposibilul devine posibil, sau care sunt resorturile menite să dezvolte o creștere a motivației învățării la un copil, este temă pe care profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, o propune spre analiză, în cadrul seriei dedicată motivației învățării.

Educația unui copil este o activitate complexă, iar rodul eforturilor pe care școala și familia ar trebui să le depună într-o suficientă colaborare în realizarea acestui obiectiv este vizibil chiar din primii ani de școală. În caz contrar, când cele două instituții acționează izolat una față de cealaltă, efortul riscă să devină ineficient, iar cel dezavantajat să fie însuși copilul.

Pentru a evita o astfel de situație, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară punctează cât de important este să i se acorde copilului libertatea de a alege, dar și responsabilitate, iar părinții să nu mai adopte o "dirijare foarte strictă a progresului celui mic". "O motivație profundă pentru învățare nu se poate produce decât în momentul în care ea este o alegere liberă a copilului, micuțul descoperă singur (chiar dacă uneori poate să fie ușor ajutat) plăcerea de a învăța și de a se dezvolta". Dacă însă celui mic i se impune să învețe, fie la școală, fie acasă, fără a avea o motivație profundă a învățării, el "nu va avea încredere să inoveze, să caute soluții, să se autodepășească", ceea ce în viitor ar putea genera situații dificile pentru copil.

Autocunoașterea este un alt mecanism eficient de automotivare, iar, dacă părintele știe cum să intervină pentru a-și ajuta copilul să-și cunoască atuurile, dar și slăbiciunile, cel mic va păși, de la bun început, pe un drum pe care poate păși cu încredere. Copilul va fi în stare să depășească orice temeri, știind că stă în puterea sa să recunoască și să facă față tuturor problemelor.

Cât de importantă este stimularea curiozității

"Unul dintre motoarele fundamentale de dezvoltare a ființei umane este curiozitatea", ea fiind catalogată și în cartea "Cele 7 medalii ale succesului", drept una dintre "trăsăturile esențiale pentru ca micuții noștri să aibă succes (alături de curajul de a vorbi în public, cooperarea, creativitatea, răbdarea, empatia și perseverența)", precizează profesorul universitar Pânișoară

Potrivit acestuia, atât părintele, cât și cadrul didactic, au datoria să întrețină curiozitatea și nu să o blocheze. "Atât la școală (cât și în familie) această trebuință trebuie stimulată permanent. Dacă școala tradițională se bazează prea puțin pe impredictibil și prea mult pe ceea ce este sigur, acest lucru trebuie să se schimbe", spune profesorul universitar Pânișoară, atrăgând atenția că "o materie amuzantă, cu multe momente de suspans poate să crească foarte mult motivația copilului pentru a o învăța. Sistemul de învățământ trebuie să facă aceste lucruri din două perspective: adaptând manualele școlare și formând profesorii în spiritul dezvoltării curiozității la elevi".

În concluzie, "stimularea curiozității, a foamei de informații este unul dintre cele mai puternice resorturi pentru o puternică motivație a învățării", afirmă profesorul universitar Pânișoară.

Citește mai multe pe performante.ro 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel