EXCLUSIV  Oprește dictarea, pornește gândirea! De ce e nevoie urgentă de profesori care pun întrebări

Sursa foto: https://www.freepik.com/, @freepik
Sursa foto: https://www.freepik.com/, @freepik

În contextul educației moderne, gândirea critică reprezintă o abilitate esențială pe care școala trebuie să o cultive atât la profesori, cât și la elevi. Însă întrebarea care rămâne este dacă în școala românească există cu adevărat această deschidere și dacă profesorii permit dezvoltarea gândirii critice în rândul elevilor.

Daniela Dumitru, profesor universitar doctor la Academia de Studii Economice, a explicat că mulți profesori consideră că nu au timp să dezvolte gândirea critică, dar, potrivit acesteia, aplicând taxonomia lui Bloom se poate lucra sistematic pentru a stimula această gândire. 

„Gândirea critică este importantă pentru profesor, dar și pentru elev. Elevul trebuie obișnuit să gândească cu mintea lui, să proceseze informația și încurajat să aibă și propria opinie. Avem în școala românească așa ceva? Permit profesorii, au această deschidere?”, a întrebat Sorin Ivan, decan, director al revistei Tribuna Învățământului. 

„Dacă ați întreba un profesor acum: „Tu dezvolți gândirea critică?”, cred că ar fi puțin încurcat și primul impuls ar fi să zică: „Nu, că nu am timp, am foarte mult de predat”. Și după aceea îl întreb: „Aplici taxonomia lui Bloom?”, „Păi, sigur”.

Domeniul cognitiv are 6 etaje, 7 după cel revizuit. Acel domeniu, dacă tu îl urmărești cu obiective operaționale la fiecare lecție și ai grijă să mergi de fiecare dată un pic mai sus, la încă un etaj, la încă un etaj, să stabilești obiective de acolo, tu faci gândire critică, pentru că Bloom are exact această arhitectură pe care o găsim astăzi la autorii consacrați în gândire critică, cum este Facione.

Eu am lucrat foarte mult pornind de la acest autor și are tot 6 paliere. Dacă le punem unul lângă altul, au atât de multe puncte comune încât zic: „Ok, mergi pe Bloom, dar ai grijă să treci de reproducere, să treci de înțelegere, să urci un pic la aplicare, la sinteză, la analiză și atunci, tu, dacă fixezi aceste obiective și aceste ținte cu elevii tăi, de fapt, faci gândire critică cu ei”, a spus prof. univ. dr. Daniela Dumitru.

 

2. -imagine fara descriere- (daniela-dumitru-sorin-ivan_70898900.jpg)

„Învățământul de calitate trebuie fundamentat pe gândire critică"

Sorin Ivan este de părere că învățământul de calitate se bazează pe gândirea critică, iar profesorii trebuie să aibă o mentalitate deschisă. Potrivit acestuia, deși există lucruri bune în sistem, unii profesori se simt deranjați când elevii întreabă, în timp ce profesorii buni încurajează această gândire. Prof. univ. dr. Daniela Dumitru a explicat că predarea gândirii critice presupune regândirea modului în care se învață, prin folosirea unor metode precum conversația euristică, dezbaterea și studiul de caz, care stimulează curiozitatea elevilor prin întrebări succesive și situații-problemă. 

„Cred că învățământul de calitate trebuie fundamentat pe gândire critică. Reforma e necesară, dar nu trebuie să schimbăm lucrurile bune, pentru că avem și lucruri bune în învățământul românesc, dar pentru asta profesorul trebuie să aibă această mentalitate, această deschidere, pentru că pe unii îi enervează când elevul întreabă și interpretează ca insolență sau îl deranjează pentru că îl obligă pe profesor să gândească, să dea răspunsuri pe care uneori nu le are. Profesorul bun - cum știm din zona universitară în special, marii noștri profesori - încurajează gândirea critică și avem în preuniversitar foarte mulți profesori „anonimi”, pe cuprinsul țării, care încurajează această maieutică, această metodă a întrebării și răspunsului”, a spus Sorin Ivan.

„Felul în care predau eu gândire critică, le spun că este ca la nunțile americane: ceva vechi, ceva nou, ceva albastru. Ceva albastru trebuie să găsiți voi, dar eu o să vă arăt că ceea ce faceți deja trebuie doar regândit, pus în această nouă paradigmă a gândirii critice, a gândirii independente, a gândirii autentice, personale.

Conversația euristică este o metodă inventată de Socrate, că de fapt maieutica este o conversație euristică, prin întrebări succesive să ajungem la răspunsul corect. Avem dezbaterea, studiul de caz, avem învățarea bazată pe probleme, pe situații-problemă care îi pun un pic în dificultate pe copii. Ei știu ceva, dar nu știu totul și atunci tensiunea aceea îi face curioși să afle, să îl întrebe pe profesor, profesorul să le răspundă și se creează acea efervescență care e foarte bună pentru gândire”, a spus prof. univ. dr. Daniela Dumitru la emisiunea DC Edu, de pe DC News, DC News TV și Părinți și Pitici.

 

Video: 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]
pixel