Președintele francez Emmanuel Macron a lansat vineri, în cadrul Salonului aeronautic de la Paris, un apel ferm către statele europene pentru a crește investițiile în domeniul spațial. Macron a subliniat că spațiul a devenit un indicator strategic al puterii internaționale și a cerut formarea unui „campion european” al producției de sateliți, capabil să rivalizeze cu marii actori globali precum Statele Unite și China.
Declarațiile au venit într-un moment-cheie, la doar câteva zile după ce Franța a preluat controlul asupra operatorului de sateliți Eutelsat, conform Reuters. Președintele a pledat pentru o strategie coordonată la nivel european care să acopere toate segmentele, de la lansatoare și producție, la servicii și infrastructuri, pentru a contracara avansul companiilor americane, în special SpaceX, deținută de Elon Musk.
În fața unei audiențe formate din lideri ai industriei aerospațiale și oficiali guvernamentali, Emmanuel Macron a subliniat că Europa are deja expertiza necesară, însă îi lipsește un efort comun și bine coordonat pentru a atinge masa critică. Airbus, Thales și Leonardo, principalii producători europeni din domeniul sateliților, se află în discuții privind o posibilă fuziune sau creare a unei entități comune, dar negocierile sunt încă preliminare și fără garanții de succes.
„Vreau să spun că au tot sprijinul și încrederea noastră. Vreau să construim acest nou campion cât mai curând posibil”, a declarat Macron, adăugând că „aceasta este ceea ce ne va permite, ca europeni, să avem dimensiunea necesară pentru a îmbunătăți competitivitatea și volumul”.
Europa se confruntă cu o dublă presiune. Pe de o parte, sateliții low-cost lansați în constelații pe orbita joasă de către SpaceX domină piața, reducând marjele companiilor europene tradiționale. Pe de altă parte, lipsa unui cadru european flexibil și rapid în ceea ce privește reglementarea și concurența a zădărnicit în trecut tentativele de consolidare a sectorului spațial.
Macron a punctat importanța unei viziuni pe termen lung, care să unească eforturile civile, militare, științifice și industriale ale Europei. „Spațiul se află la intersecția tuturor acestor chestiuni publice și private, precum și a celor civile și militare. A devenit într-un fel un indicator al puterii internaționale”, a subliniat el.
Deși Salonul aeronautic de la Paris este de obicei dominat de anunțuri privind comenzi masive de avioane, ediția din acest an a fost marcată de tensiuni geopolitice, războaie comerciale și efectele întârziate ale pandemiei asupra lanțurilor globale de aprovizionare.
Prăbușirea recentă a unui avion Boeing 787 în India a afectat vizibil imaginea companiei americane, care nu a mai făcut niciun anunț oficial în cadrul expoziției. În schimb, Airbus și Embraer au încheiat câteva acorduri, dar pe un fundal general de prudență.
Europa este nevoită să decidă dacă vrea să rămână un jucător marginal sau să devină o forță autonomă în competiția globală pentru cucerirea spațiului. Dacă planurile de consolidare se vor concretiza, Europa ar putea avea pentru prima dată un rival credibil la constelațiile Starlink și la dominația americană în domeniul sateliților comerciali și militari.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu
de Anca Murgoci