Guvernul a hotărât ca modificările la taxa auto săr fie promovate printr-un proiect de lege , urmând să intre în vigoare la 1 iulie 2011. De asemenea, conform proiectului de lege se impune plata taxei la prima vânzare a maşinilor înmatriculate în ţară înainte de anul 2007, dar cu o reducere a cuantumului taxei de circa 30% şi restituirea unei diferenţe din bani.
Pentru maşinile dotate cu motor Euro 5 taxa va rămâne nemodificată, în timp ce pentru maşinile cele mai poluante din categoria non-euro cuantumul taxei va fi redus mai puţin sau deloc, relevă proiectul de lege privind taxa auto finalizat de Guvern.
Proiectul indică în mod distinct că noile reguli vor intra în vigoare la 1 iulie 2011, deşi acest lucru presupune inclusiv obţinerea aprobării Parlamentului într-un interval extrem de scurt, de doar două săptămâni, în condiţiile în care vacanţa parlamentară începe în luna iulie. Urgenţa emiterii actului normativ este însă explicată în document atât prin nevoia reducerii nivelului de poluare, dar şi prin evitarea unor sancţiuni din partea Comisiei Europene, care pot fi evitate prin abrogarea de urgenţă a OU 50/2008 privind taxa auto.
Documentul stabileşte că obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia înmatriculării autovehicul în România, la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri, precum şi la reintroducerea în parcul auto a unui autovehicul în cazul în care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietaruluivaloarea reziduală a taxei, scrie Mediafax.
"Obligaţia de plată a taxei intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul statului român anterior datei de 1 ianuarie 2007. Având însă în vedere că autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în România în perioada 1 ianuarie 2007-1 iulie 2008 au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima înmatriculare a acestora a fost achitată taxa specială, pentru acestea nu se va achita taxa pe poluare la prima transcriere a dreptului de proprietate", se arată în document.
În aceste condiţii, pentru autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în ţară după 1 ianuarie 2007 taxa de primă vânzare va fi impusă doar dacă sunt constatate în mod cumulativ două condiţii, respectiv nu a fost achitată taxa specială şi face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate.
"Atunci când taxa pe poluare pentru autovehicule achitată de către contribuabili în perioada 1 iulie 2008 - 30 iunie 2011, potrivit OU 50/2008, este mai mare decât taxa rezultată din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculată în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită", este prevăzut în document.
Procedura de restituire a banilor va fi stabilită prin normele de aplicare a legii, banii urmând să fie restituiţi la cererea proprietarului adresată organului fiscal.
Atunci când un autovehicul pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior scos din parcul auto naţional, proprietarului plătitor al taxei i se restituie valoarea reziduală a acesteia. Valoarea reziduală reprezintă taxa care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional.
"Dând eficienţă deplină principiului «poluatorul plăteşte», taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va fi plătită, o singurd dată, de către toţi cei care achiziţionează autovehicule şi le înmatriculează şi de către cei care au achiziţionat, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autovehicule sau taxa pe poluare. Propunem introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă şi reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducerea taxei cu circa 30% faţă de situaţia actuală", se arată în proiect.
În cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule, fapt confirmat de Registrul Auto Român, cuantumul taxei se reduce cu 25%.
Taxa nu se plăteşte nici atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică, sunt confiscate şi acordate cu titlu gratuit sau sunt destinate competiţiilor sportive.
Taxa auto va fi calculată în funcţie de tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, luându-se în considerare şi deprecierea autoturismului. Astfel, pentru condiţii identice, taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va avea acelaşi cuantum, indiferent că este vorba de un autovehicul second-hand, care este înmatriculat pentru prima dată în România, sau un autovehicul second-hand înmatriculat deja şi pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială sau taxa pe poluare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu