Curtea Constituțională ar fi decis eliminarea din proiectul noii Constituții a unui articol cheie, care prevede că partidul cu cele mai multe mandate de parlamentar dă automat premierul. Această prevedere a fost socotită neconstituțională, susține site-ul pesurse.ro.
Articolul respectiv ar fi permis o mai mare predictibilitate și ar fi consacrat România ca republică parlamentară, limitând capacitatea președintelui de a schimba majoritățile și a influența activitatea Legislativului.
Demersul a fost promis de USL în campania electorală, ca element cheie al reviziurii Constituției. Unele voci din PNL, dar și Traian Băsescu au avertizat că, oferind automat guvernarea partidului cu cele mai multe voturi, exista riscul ca PSD să devină formațiunea cu un premier etern. Evident, riscul era înlăturat prin negocierile între partide, dar pe termen scurt, PSD a părut avantajat de această prevedere.
În CCR, majoritatea prezidențială a fost schimbată în 2013, când USL a propus doi judecători, iar președintele doar unul. Dacă judecătorul propus de UDMR votează ca USL, tabăra lui Zegrean se află în minoritate, având doar 4 voturi din 5.
Presupunând că judecătorii propuși de Traian Băsescu au votat împotrivă, articolul cheie al noii Constituții putea fi respins fie de judecătorul UDMR (pentru a conserva puterea Uniunii la alcătuirea Guvernului), fie de unul dintre cei doi judecători ”liberali”, Mona Pivniceru sau Tudorel Toader.
În cazul în care liberalii au votat împotrivă, devine clar planul de rupere al USL și se întrevede posibilitatea unei alianțe a liberalilor cu Traian Băsescu.
USL a fost obligată să ”absoarbă” formațiuni minuscule sau personalități gen Becali, pentru a fi sigură că obține 50% plus un vot. Traian Băsescu a amenințat întâi că nu va numi un premier de la USL dacă această alianță nu face majoritatea absolută, apoi a schimbat tactica și a anunțat că va lua în calcul rezultatul fiecărui partid. Doar intensa presiune populară și pactul de coabitare l-au convins să renunțe la încercarea de a folosi nominalizarea pentru jocuri politice.
Potrivit variantei USL, premierul ar urma să fie desemnat astfel:
1. Preşedintele României îl desemnează premier pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianţa politică care au obţinut cel mai mare număr de mandate parlamentare.
2. Dacă acest candidat nu e aprobat de Parlament, președintele desemnează premier de la partidul/alianța care a obţinut al doilea cel mai mare număr de mandate parlamentare.
3. Dacă și al doilea candidat pică în Parlament, va fi propus premier un candidat propus de o coaliţie de formaţiuni politice parlamentare care însumează majoritatea absolută a mandatelor parlamentare.
4. Dacă nici al treilea candidat nu e validat, se dizolvă Parlamentul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News