Organizațiile de credit preferă să se uite la pagina dvs. de Facebook pentru a își face o idee despre cheltuileile pentru haine sau călătorii, în loc să utilizeze metode de rating mai tradiționale și strict reglementate atunci când decid cu privire la cererile de împrumut.
Scorul tradițional al creditului se bazează pe capacitatea demonstrată a unei persoane de a-și asuma datorii și de a le plăti, dar totul se schimbă odată cu capacitatea computerelor de a analiza datele, iar rețelele sociale se dovedesc deosebit de utile pentru cei fără un istoric de credit extins, potrivit experților de la Universitatea din Georgia, scrie Newsweek.
Din ce în ce mai mult, creditorii scot informații din înregistrările publice sau din conturile de rețele sociale pentru a construi un profil de credit fără știrea debitorilor.
Lindsay Sain Jones, cercetător în domeniul reglementărilor financiare de la Universitatea din Georgia (UGA), a declarat: „Există și date alternative marginale pe care companiile le adună fără permisiunea dumneavoastră”.
„Există companii care sunt specializate în extragerea de date din surse online – profilurile tale LinkedIn și Facebook – și care alimentează modelul lor de credit” arată sursa citată.
În acest caz, debitorii nu știu pe ce criterii sunt evaluați și nu au o modalitate de a contesta informațiile inexacte.
Jones, care este avocat și profesor asistent de studii juridice la UGA Terry College of Business, a declarat: ”Cu scorul dvs. de credit tradițional, puteți contesta informațiile inexacte. Să presupunem că ați avut un card de credit la Bank of America și raportul dvs. spune că ați avut o debitare. Dacă nu ați făcut-o, există un proces de contestație configurat pentru acea eroare prin Legea de raportare a creditelor echitabile”.
”Nu există nicio modalitate de a face apel dacă creditorului nu îi place cât de des călătorești sau cumperi haine”, a spus ea. Potrivit lui Jones, problema este că sistemele care dezvoltă aceste scoruri alternative pot fi ca o cutie neagră.
Odată cu creșterea numărului de date personale disponibile, Jones susține că este timpul să aruncăm o a doua privire asupra modului în care funcționează și este reglementat sistemul de scoring al creditelor.
Ea a spus: „În timp ce utilizarea datelor alternative de credit este prezentată ca un mijloc de a extinde accesul la credit - un obiectiv admirabil - utilizarea lor a avut, uneori, un impact negativ disproporționat asupra debitorilor din clasele protejate și a permis comercializarea de precizie a împrumuturilor pentru debitorii vulnerabili”.
O agenție a extras informații despre cât de des oamenii plătesc pentru benzină la pompă față de plata în interiorul magazinului. Oamenii care au plătit la pompă au fost considerați mai solvabili.
Jones a spus: „Există tot felul de factori care pot fi corelați cu bonitatea, dar asta nu înseamnă că ar trebui folosiți”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu