După ce, în urmă cu o săptămână, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, juca rolul profesorului sever în faţa colegilor parlamentari şi îi explica lui Mircea Geoană că substantivul coleg este neutru, nu feminin, acum păstorul învăţământului a intrat în rolul de elev. Şi a rezolvat, în cadrul unei emisiuni la B1 TV, subiectul al doilea de la proba de Limba şi literatura română din cadrul Bacalaureatului. Mai exact, ministrul Funeriu a compus un text de tip argumentativ despre cunoaşterea de sine.
Cerinţa era: "Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de rânduri despre cunoaşterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmaţia lui Nichita Stănescu: A avea un ideal înseamnă a avea o oglindă".
Iată răspunsul ministrului Educaţiei, Daniel Funeriu, redat într-o emisiune la B1 TV:
"Acest subiect nu poate să nu fie oarecum influenţat de o experienţă personală pe care am trăit-o şi care mie mi-a schimbat destinul. A fost în momentul în care am fost angajat de Institutul japonez pentru care am lucrat, care m-a angajat din momentul în care eram cercetător în Statele Unite. După ce m-au angajat, am mai continuat să stau şase luni în Statele Unite, plătit de Institutul japonez şi, la un moment dat, mi-au spus: acum este momentul să vi în Japonia. Şi am avut o discuţie cu directorul institutului căruia i-am spus, nefiind 100% sigur că e bine să merg în Japonia, l-am întrebat: ce se întâmplă dacă nu merg în Japonia? Nu a spus nimic 3 minute, aproximativ, după care mi-a spus: aş crede că eşti un egoist. De ce mi-a schimbat acest lucru destinul? Pentru că acel om, şi de aceea am un respect deosebit pentru poporul japonez, pentru că acel om a ştiut în acel moment că eu am cântărit foarte atent ambele variante şi că nu am ajuns la o concluzie. Şi a decis să facă ceea ce fiecare dintre noi ar trebui să facă cel puţin o dată în viaţă. Să-şi pună oglinda în faţă. Şi el mi-a arătat că, dacă după încrederea pe care el mi-a acordat-o, eu mi-aş fi dat demisia şi nu aş fi mers în Japonia aş fi fost un egoist. Şi n-a fost mulţumit cu această oglindă. Şi de aceea am mers în Japonia şi toată viaţa mea Japonia va rămâne un punct de reper pentru mine".
Vă lăsăm să corectaţi şi să notaţi răspunsul ministrului Funeriu, conform baremului de la proba de Limba şi literatura română, prezentat mai jos defalcat pentru subiectul al doilea.
Vă invităm să vă argumentaţi nota, pornind de la barem, în secţiunea de comentarii a acestui articol
TOTAL - 30 puncte
Structura discursului de tip argumentativ:
− formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente: ipoteza, enunţarea si dezvoltarea argumentelor, concluzia 4p/ formulare parţial adecvată 2p - 4 puncte
− utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu, verbe de opinie, adverbe/ locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/ locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4p/ utilizare parţial adecvată 2p - 4 puncte
Conţinutul argumentării:
− formularea ipotezei/ a propriei opinii faţă de problematica propusă [formulările de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmaţia.../ Autorul are dreptate când afirmă că.../ Afirmaţia autorului este corectă..., neînsoţite de enunţarea propriei opinii, nu se consideră ipoteză] - 2 puncte
− câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente [pro si/ sau contra] adecvate ipotezei - 2x3p=6 puncte
− câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre argumentele enunţate - 2x3p=6 puncte
− formularea unei concluzii pertinente - 2 puncte
Respectarea normelor limbii literare si a limitei de spaţiu indicate:
− registrul stilistic adecvat cerinţei - 1 punct
− respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfosintactice – 2p.; 2 greşeli – 1p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) - 2 puncte
− respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0-1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 2p.; 2 greşeli – 1p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) - 2 puncte
− respectarea limitei de spaţiu indicate - 1 punct
Citeşte şi:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu