Aprobat în ședința de Guvern din 21 ianuarie, Dosarul Electronic de Sănătate al pacientului, componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate. Acesta va include informaţii medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale sub contract cu casele de asigurări cu care acesta a intrat în contact.
Iniţializarea dosarului electronic de sănătate se realizează, la cererea pacientului, de către orice medic care deţine o semnătură electronică calificată. La iniţializarea unui dosar, se va încărca din Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) istoricul medical al pacientului începând cu anul 2010, anul din care există Sistemul centralizat.
Iniţializarea unui Dosar Electrionic de Sănătate durează aproximativ un minut.
Până în prezent peste 3,8 milioane de pacienţi au iniţializat Dosarul Electronic de Sănătate. La aceste dosare au participat cu informaţii peste 6.200 de medici.
Unicul proprietar al datelor conţinute în DES este pacientul. El este sigurul care poate accesa acest dosar de oriunde, ori de câte ori doreşte, cu ajutorul unor parole pe care medicul care constituie DES i le va înmâna.
Pacientul poate să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua şi IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.
Informaţiile din dosarul electronic de sănătate sunt structurate în cinci module:
- Modulul "Sumar de urgenţă", accesibil tuturor medicilor în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului
- Modulele "Istoric medical", "Antecedente declarate de pacient" , "Documente medicale" şi "Date personale", accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor.
În situaţia în care un pacient are nevoie de servicii medicale de urgenţă, informaţiile din "Sumarul de urgenţă" sunt foarte importante pentru medicul care trebuie să ia rapid cea mai bună decizie medicală pentru a salva viaţa pacientului.
Pentru un pacient aflat în stare de urgenţă, în care orice clipă contează, RH-ul, grupa sanguină, alergiile la anumite medicamente, bolile de care suferă, precum şi orice alte informaţii pe care pacientul a solicitat să fie înregistrate în "Sumarul de urgenţă", sunt extrem de importante, astfel încât medicul care îi acordă primul ajutor să ia cea mai rapidă şi mai corectă decizie medicală.
"Dosarul Electronic de Sănătate este un instrument care va aduce beneficii atat pacientului, cât şi sistemului de sănătate din România. Medicul va pune un diagnostic mult mai rapid şi mai precis consultând acest dosar şi nefiind nevoit să se bazeze doar pe ceea ce îi relatează pacientul. De asemenea, se vor putea evita cheltuielile din sistem pentru plata dublelor investigaţii. Atunci când medicul va vedea în dosarul pacientului că acesta a efectuat de curând setul de analize pe care voia să i-l prescrie, acesta va recomanda investigaţii suplimentare sau mai amănunţite, necesare pentru punerea unui diagnostic cât mai precis. Banii economisiţi astfel, vor fi utilizaţi în sistem pentru servicii medicale de care pacientul are cu adevarat nevoie", a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News