CRISPR-Cas9, editare genetică. China, progres important

Cercetătorii chnezi fac progrese importante în tehnologia de editare genetică. În vreme ce europenii sunt blocați din considerente ideologice să dezvolte terapii revoluționare sau să identifice soluții științifice la poluare, cancer, criza alimentară, singura capabilă să concureze SUA pare a fi devenit China.

Cercetătorii chinezi de la Universitatea Fudan au proiectat un sistem îmbunătățit pentru tehnologia de editare genetică CRISPR-Cas9, denumit sistem MSC (CRISPR-Cas9 specific pentru meiocite).

Sistemul CRISPR-Cas9 este folosit, la ora actuală pe scară largă pentru a induce mutații direcționate în diferite specii. De fapt, se poate spune că este cea mai utilizată tehnică de intervenție țintită în genomul organismelor vii.
În Arabidopsis, CRISPR se bazează pe celulele editate unde proteina Cas9 își desfășoară activitatea pentru a obține linii mutante moștenite și stabile.
În schimb, în sistemul pus la punct de cercetătorii chinezi,, expresia lui Cas9 este condusă de un promotor specific pentru meiocite. Pentru a testa sistemul, echipa s-a concentrat pe două gene endogene: gena vegetativă AtDET2 și gena de reproducere AtDMC1. În generația T1, plantele heterozigote au fost obținute pentru genele țintă cu eficiență ridicată. În același timp, plantele homozigote au fost abundente în generația T2.

Echipa a creat, de asemenea, și un sistem de suicid-MSC, care poate edita gena endogenă specifică și gena exogenă Cas9 simultan, păstrând alelele mutante stabile pentru studii funcționale. Aceste două noi sisteme oferă posibilitatea unor abordări diferite de cele de până acum pentru a genera mutații, în cadrul unor studii funcționale ale genelor. Articolul original este disponibil pe https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpls.2018.01007/full