Prima încercare de a zbura în jurul lumii într-un avion ce folosește exclusiv energie solară a decolat astăzi în Abu Dhabi, într-o călătorie istorică ce urmărește promovarea energiilor „verzi”.
Solar Impulse 2, pilotat de Andre Borshberg, din Elveția, a decolat la 7:12 a.m. (6:12, ora României) de pe aeroportul Al-Bateen și s-a îndreptat spre Muscat, capitala statului Oman, unde ar trebui să aterizeze astăzi, după prima parte a călătoriei, scrie ScienceWorld.ro.
Decolarea, care a fost programată, inițial, sâmbătă, dar a fost amânată din pricina vânturilor de mare altitudine, a încununat 13 ani de cercetare și testare de către Borshberg și colegul său Bertrand Piccard.
La scurt timp după ce și-a luat zborul, pilotul de 63 de ani a precizat pe contul său de Twitter că „provocarea ce va urma este reală atât pentru mine, cât și pentru avion”:
„Acest proiect este un proiect uman, este o provocare umană”, a declarat Borschberg, duminică.
Anvergura aripilor acestui avion cu un singur loc, cunoscut și ca Si2, este aproape cât cea a unui Airbus, dar greutatea sa este cea a unei mașini de familie.
De la Muscat, va face 12 opriri în cadrul călătoriei ce va dura mai bine de cinci luni, timpul total petrecut în zbor fiind de aproape 25 de zile. Cel mai lung segment de zbor non-stop va fi cel dintre Nanjing, China, și Hawaii, o distanță de 8.500 de kilometri. Pilotul va trebui să zboare cinci zile pentru a parcurge această distanță. Borschberg și Piccard vor pilota pe rând avionul, care poate avea la bord numai o singură persoană. Si2 este dotat cu autopilot, pentru pauzele de odihnă.
Avionul este alimentat de peste 17.000 de celule solare montate pe aripi, ce au o lungime de 72 de metri, aproape cât anvergura aripilor unui Airbus A380. Mulțumită unui design inovator, avionul din fibră de carbon cântărește numai 2,3 tone (sub 1% din greutatea unui A380).
Si2 este primul avion solar ce poate rămâne în aer pentru câteva zile și nopți. Acesta are patru motoare electrice de 17,5 CP, cu baterii reîncărcabile de litiu. Va călători cu viteze cuprinse între 50 și 100 km/h, pe timpu zilei, dar va zbura cu viteze mai joase pe timpul nopții pentru a preveni descărcarea prea rapidă a bateriilor.
Avionul Si2 este succesorul lui Solar Impulse, un avion mai mic ce a reușit un zbor de 26 de ore în 2010, dovedindu-și abilitatea de a stoca destulă energie în baterii în timpul zilei pentru a putea zbura în timpul nopții.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu