NASA a descoperit o gaură neagră în vârstă de 30 de ani

download

Astronomii de la NASA susţin că au descoperit cea mai tânără gaură neagră, în vârstă de doar 30 de ani. Descoperirea este atât de importantă deoarece va permite cercetătorilor să studieze evoluţia acestor obiecte încă din "copilăria" lor.

De asemnea, prin studierea găurii negre descoperite, oamenii de ştiinţă de la NASA susţin că vor putea înţelege mai bine cum stelele masive explodează, lăsând în urma lor găuri negre, şi vor putea aproxima mai bine numărul acestor corpuri.

Potrivit NASA, noua gaură neagră este o rămăşiţă a supernovei SN 1979C care a explodat. Ea este situată în galaxia M100, la aproximativ 50 de milioane de ani lumină de pământ.

Datele culese de observatorul Chandra, European Space Agency's XMM-Newton şi  de observatorul ROSAT au relevat o sursă de raze X stabilă în perioada 1995 - 2007. Acest lucru sugerează existenţa unei găuri negre care este alimentată fie de materia atrasă în interior de la supernovă, fie de un sistem binar.

„Dacă interpretarea noastră este corectă, am descoperit cel mai apropiat loc unde o gaură neagră s-a format“, a declarat Daniel Patnaude de la Centrul Harvard-Smithsonian pentru Astrofizică din Cambridge, Massachusetts care a condus studiul, într-o conferinţă de presă susţinută la NASA.

Oamenii de ştiinţă cred că SN 1979C, descoperită pentru prima dată de un astronom amator în 1979, s-a format atunci când o stea de aproximativ 20 de ori mai masivă decât Soarele s-a prăbuşit. Multe din găurile negre descoperite în universul îndepărtat, au fost detectate sub forma exploziilor de raze gama.

Totuşi, SN 1979C este diferită, pentru că este mult mai aproape şi aparţine unei clase de supernove care nu poate fi asociată cu exploziile de raze gama.

„A fost un anumit tip de supernovă care a explodat. Steaua a aruncat unele părţi din ea, dar nu pe toate bogate în hidrogen. Aşa că este puţin probabil să fi fost asociată cu o explozie de raze gama (GRB). Supernovele au fost uneori asociate cu raze gama, dar numai în cazul în care steaua a explodat şi a pierdut complet hidrogenul“, au declarat cercetătorii.

Deşi cercetările indică faptul că structura masivă descoperită este o gaură neagră, există şi altă ipoteză pe care astronomii o iau în calcul. Ar putea fi vorba de o stea neutron, de dimensiuni mici, încărcată cu particule mari de energie, care ar fi responsabile pentru emisiile de raze X. Daca această ipoteză se dovedeşte a fi adevărată, atunci SN 1979C ar fi cea tânără stea neutron şi nebuloasă descoperită până în prezent.

Vârsta extrem de mică a găurii negre este, de fapt, "vârsta observată", au explicat oamenii de ştiinţă într-o conferinţă de presă.

Citeşte şi:

Banc despre Boc, după anunţul NASA. De ce s-a pus în scenă spectacolul găurii negre

NASA a descoperit o structură nemaivăzută în galaxia noastră

O explozie solară ar putea cauza probleme cu sistemele de comunicații, în următoarele zile