Andreea Paul, deputat și lector univ. dr. la Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale, ASE, într-o analiză pentru DC News, a luat apărea ANAF și a explicat de ce ar trebui să fie creat Avocatul Contribuabilului (Ombudsman-ul contribuabilului), așa cum au făcut spaniolii sau americanii.
Iată analiza:
De data aceasta voi lua apărarea ANAF. Să nu uităm că ANAF este chemată să lupte cu cea mai mare evaziune fiscală din UE raportată la activitatea noastră economică. Excesele apar inerent în bătălia cu cea mai mare evaziune și noi trebuie să sprijinim ANAF-ul să-și corecteze aceste excese. Nu cred că e în interesul celor de bună credință să decredibilizăm această instituție. Activitatea ANAF evoluează în bine, iar încasările la buget o resimt direct. Sunt deschiși spre dialog cu economia reală și sunt deschisi sincer pentru a îndrepta lucrurile. Atitudinea ANAF se modifică în bine, deși, doamne, câte mai sunt de corectat. Personalul ANAF este mult mai deschis spre modernizare și eficiență decât în trecut. Nu că nu am avea ce să le reproșăm. Avem, dar vă propun să o facem constructiv și cu impact direct asupra contribuabilului, nu numai de dragul atacului unor politruci preluați de presă care nu au construit mai nimic în viața lor. Așa cum am făcut cu formularul 088 la începutul acestui an și care acum s-a simplificat după ce m-am luat la sumo cu ANAF în Comisia de Buget și Finanțe a Camerei deputaților.
De data aceasta vă propun să gândim împreună cu ANAF și MFP crearea Avocatului Contribuabilului (Ombudsman-ul contribuabilului), așa cum au făcut spaniolii sau americanii, pentru a bloca din timp excesele care încalcă drepturile și libertățile persoanelor fizice sau juridice.
În SUA, de pildă, Taxpayer Advocate Service/Serviciul Avocatul Contribuabilului este o organizaţie independentă care funcţionează în cadrul Fiscului, care supraveghează respectarea drepturilor contribuabililor și oferă asistenţă contribuabililor în problemele fiscale.
[citeste si]
În Spania, Consejo para la Defensa del Contribuyente/Consiliul pentru Apărarea Contribuabilului funcționează în cadrul Ministerului Finanţelor și supraveghează respectarea drepturilor contribuabililor. Structura plenului său cuprinde 16 membri numiţi de Ministerul Finanţelor şi Administraţiei publice, la recomandarea Secretarului de Stat pentru finanţe, prin decret ministerial. Aceştia sunt repartizaţi astfel: 8 reprezentanţi ai sectoarelor profesionale din domeniul fiscal, din care 4 provin din mediul academic şi 4 sunt experți privați în domeniul fiscal, 4 reprezentanţi ai Agenţiei de Administrare Fiscală. Cei din urmă includ un reprezentat din cadrul Direcţiei Generale de Taxe şi Direcţiei Generale de Carte Funciară, un reprezentant din partea Tribunalului Economic, procurorul statului în domeniul finanţelor, iar președintele este numit de Ministerul Finanţelor la propunerea Consiliului, pentru un mandat de 4 ani. Comisia permanentă este formată din 3 membri ai Consiliului şi este condusă de preşedinte.
Pentru mai multe detalii legate de instituția spaniolă, vedeți aici:http://www.minhap.gob.es/es-ES/Areas%20Tematicas/Impuestos/Consejo%20Defensa%20Contribuyente/Paginas/Consejo%20para%20la%20Defensa%20del%20Contribuyente.aspx
Consejo para la Defensa del Contribuyente/.
În Canada, The Taxpayers' Ombudsman / Avocatul Contribuabilului are o echipă care face analize independente şi imparţiale ale reclamaţiilor contribuabililor cu privire la serviciile oferite de Agenţia Veniturilor (Revenue Agency). Scopul este același: asigură transparenţa, responsabilitatea şi tratamentul echitabil al contribuabilului de către agenţia Fiscală; face recomandări Ministerului Finanțelor, în vederea corectării problemelor întâlnite în practica fiscului și oferă asistenţă şi informaţii Ministerului în orice problemă legată de serviciile fiscale furnizate contribuabilului. Instituția este structurată în 3 departamente, astfel:
1. Intake and Individual Examination:
Intake Team (Echipa de Admitere)
- reprezintă primul punct de contact pentru contribuabil;
- oferă informaţii cu privire la drepturile contribuabililor;
- procesează reclamaţiile primite.
Individual Examination Team (Echipa de Evaluare Individuală)
- analizează reclamaţiile primite;
- evaluează serviciile prestate de Agenţia Veniturilor către contribuabil.
2. Systemic Examination Section (Analiza sistemică)
- analizează problemele care pot avea impact negativ asupra unui număr mare de contribuabili în urma unor cazuri individuale semnalate;
- elaborează concluzii şi pregăteşte recomandări.
3. Communications and Corporate Services Section (Comunicare și servicii instituționale):
Communications Team (Comunicare):
- răspunde solicitărilor mass-mediei;
- gestionează site-ul web al Ombudsman-ului.
Corporate Services Team (Servicii Instituționale):
- asigură eficacitatea organizaţională.
* Titlul aparține redacției
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu