Secretele Casei Poporului (II) - Ce dorea Ceaușescu să construiască pe locul Catedralei Mântuirii Neamului

Palatul Parlamentului din București (cunoscut înainte de revoluție sub numele de Casa Republicii sau Casa Poporului), azi unul dintre simbolurile Capitalei, a suferit modificări față de proiectul inițial prezentat lui Nicolae Ceușescu. Despre secretele acestui edificiu în care, în prezent, funcționează Parlamentul României a vorbit pentru DC News, fostul senator Marius Marinescu, prieten și coleg în forul legislativ cu regretata arhitectă Anca Petrescu. După o primă dezvăluire legată de Parcul Republicii, care nu a ajuns să fie finalizat, un alt obiectiv vizat de Ceaușescu la Casa Republicii a rămas doar la stadiul de proiect: heliportul.

"Centrul unic de comandă al lui Nicolae Ceaușescu de la Casa Republicii impunea existența unui heliport, întocmai ca la reședințele din Cartierul Primăverii, Palatul Cotroceni și din stațiunea Neptun.

Conform proiectului, heliportul trebuia împlasat între Casa Republicii și actualul șantier al Catedralei Mântuirii Neamului.

(Fotografie din arhiva personală a lui Marius Marinescu)

Ca să înțelegem de ce Ceaușescu ținea să aibă heliport acolo unde locuia și unde își desfășura activitatea, trebuie să amintim cum a fost primit în SUA, cu ocazia vizitelor oficiale, și experiența protocolului de acolo.

Citește și: Secretele Casei Poporului (I) - Premieră, proiectul Parcului Republicii

Ceaușescu a fost primit la Casa Albă în patru rânduri de trei președinți americani: de Richard Nixon în anii 1970 și 1973, de Gerald Ford în 1975 și de Jimmy Carter în 1978.

Protocolul american evidenția forța, autoritatea și măreția funcției de președinte. Ca atare, oaspeții de rang înalt ai președintelui SUA soseau cu aeronavele oficiale pe un aeroport militar, de lângă Washington D.C., de unde erau preluați de o escadrilă militară de elicoptere, transportați și cazați la baza Andrew.

A doua zi erau primiți la Casa Albă.

Spre deosebire de protocolul american, conform protocolului românesc, președintele țării își aștepta oaspeții de prim rang chiar la scara avionului, la Aeroportul Otopeni.

Ceaușescu vroia să adapteze regulile protocolare românești la cele americane, dând importanță mai mare funcției de președinte. Prin urmare, șefii de stat veniți la București aveau să fie preluați de pe Aeroporul Otopeni și duși cu o escadrilă de elicoptere la Casa Republicii și ca un plus de securitate.

Ceaușescu dorea să folosească heliportul și în alte scopuri cum ar fi: atunci când dorea să meargă în vizite de lucru în județe sau când pleca la vânătoare.

Oricum, necesitatea construirii heliportului este imperioasă așa după cum se impune funcționarea Casei Republicii pentru Parlament și Guvern, micșorând cheltuielile și eliminând și dificultățile de transport din București (mai ales că aproape toate ministerele sunt poziționate în Piața Constituției și în zona Unirii  - Bulevardul Unirii, ce purta în proiectul original denumirea de "Victoria Socialismului")", a explicat fostul senator Marius Marinescu. 

Fostul senator a ținut să precizeze că a intrat în posesia informațiilor de mai sus prin bunăvoința d-lui gen. Adrian Eugen Cristea, șeful Securității prezidențiale, d-lui Mihai Mitran, colonel în Securitatea prezidențială, d-lui colonel Mihai Bartoș, executantul și coordonatorul militar al lucrărilor la Casa Republicii, și a regretaților d-na arhitect Anca Petrescu și dl Ștefan Andrei, fost ministru de Externe, dar și din alte mărturii și documente.

Mai multe dezvăluiri și detalii se pot afla din volumul Cartierul interzis - Cartierul Primăverii.

[citeste si]

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel