Alexandru Pătrașcu, critic muzical, a vorbit despre scandalul din 2016 de la Opera Națională București.
"Scandalos și revoltător a fost faptul că, de fapt, conducerea Baletului Operei Naționale din București era înlăturată chiar în momentul în care se repurta cel mai mare succes al său, când era la apogeul activității lor, când totul se construise și practic cam de prin 2016 se putea spune că ajunseseră la un nivel înalt, care se menținea constant. Sigur, mai era loc de creștere, dar erau în vârf. Și nu e neapărat un moment singular, pentru că au mai fost momente de genul acesta în artele spectacolului din România.
Putem să ne amintim aici plecarea lui Andrei Șerban de la Teatrul Național, în anii ’90! Putem să amintim în anii ’70 momentul când teatrele au suferit de pe urma tezelor lui Ceaușescu, când Revizorul pus în scenă de Lucian Pintilie a fost interzis. Și în lume s-au mai întâmplat incidente de genul acesta. La Opera sau la Filarmonica din Praga, în anii ’90. Acesta era lucrul cel mai revoltător: ai o trupă de balet care în sfârșit atrage atenția criticii internaționale și a presei internaționale, ajungem să contăm în lumea asta foarte restrânsă a baletului mondial și tocmai atunci se întâmplă un scandal care desființează tot acest efort.
Asta, într-adevăr, e de neiertat! Restul ține foarte mult de perpetuarea unui sistem în cultura instituționalizată românească și de multele ei probleme. Nu e un accident izolat și strict limitat la Operă, ci privește în ansamblu societatea românească. Pot să spun că sănătatea și cultura sunt cam singurele domenii – cred, și aici tu știi mai bine decât mine – care nu sunt reglementate de Uniunea Europeană", a spus Alexandru Pătrașcu, în podcastul Avangarda cu Ionuț Vulpescu.
De la ce a pornit scandalul din 2016
În 2016, Opera Națională din București trecea printr-un amplu scandal. Marea balerină Alina Cojocaru, dar și coregraful Johan Kobborg au plecat fulgerător de aici, lucru care a pus pe jar nu doar lumea artistică din România, ci și presa internațională, scrie spectacola.ro. Cei doi nu au mai avut voie să intre în clădirea Operei Naționale din București, după ce le-au încetat contractele de muncă, conducerea Operei Naționale fiind preluată de un nou director general interimar, Tiberiu-Ionuț Soare.
Tot scandalul a izbucnit de la bani și de la faptul că noua conducere îl acuza pe coregraf de faptul că se bucură de prea multe beneficii materiale, ba chiar că salariile angajaților obișnuiți din cadrul Operei sunt mult mai mici, în comparație cu cele pe care le au cei doi. A urmat atunci un protest, Alina Cojocaru anunțând faptul că nu va mai urca pe scenă dacă situația nu se rezolvă, iar demisia celor doi a venit și ea ulterior.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu