Hamlet în sos picant - o delicatesă

Flaviu Predescu / 29 ian 2018 / 11:47 Salveaza PDF Comentarii
Foto Maria Ștefănescu
Descriere foto: Foto Maria Ștefănescu

Hamlet în sos picant este o comedie foarte reușită, scrisă de dramaturgul italian Aldo Nicolaj (1920-2004) care se joacă în sala „George Constantin" a teatrului Nottara.

Prestația actorilor este la mare înălțime, într-o piesă de Shakespeare, cunoscută dintr-o cu totul altă perspectivă. Dar ce se întâmplă în bucătărie atunci când istoria se desfășoară în viteză și în castel se țes intrigi și se derulează drame? Dacă ar fi să privim opera psihologic, în ansamblul său, am putea spune că „Hamlet în sos picant" surprinde o viziune gestaltistă a poveștii atât de cunoscută nouă. Adică ne arată și o altă perspectivă pentru a putea înțelege întregul. Gestaltul pune părțile împreună pentru a înțelege întregul sau le separă, cu același scop. Bucătăria este deci un element cheie, care ține atât de partea hedonistă, cât și existențială a vieții, locul din care pleacă toate și care se reînnoiește mereu, ca spațiu al gustului și al creativității.

Marinela Țepuș, directorul teatrului Nottara, care s-a aflat în sală la reprezentația din 28 ianuarie, oferă detalii suplimentare despre istoria acestei piese: „Acum șase ani, când am preluat conducerea teatrului, printre programele pe care le-am propus, în proiectul de management, era și „Actor și regizor". Am gândit un astfel de program pentru că am văzut, în timp, cum actori talentați, cu vădite reușite, tânjesc să se joace (și) de-a..rgia. (...) Un astfel de spectacol, realizat cu migală și talent de către actorul Alexandru Jitea și zidit în deplină înțelegere cu echipa pe care ți-a ales-o, este „Hamlet în sos picant". Însă, pentru a vă fi satisfacția deplină, va trebui să cunoașteți (fie și superficial) drama prințului Hamlet al Danemarcei, așa cum a gândit-o Shakespeare. Pentru că producția noastră e o parodie excepțională după...Hamlet.

SINOPSIS

„O tragedie shakespeariană văzută... din bucătărie, prin ochii servitorilor și ai bucătarilor. Cu Hamlet în sos picant al lui Aldo Nicolaj, bine-cunoscuta poveste despre răzbunare și dreptate capătă valențe noi, o încărcătură mai degrabă comică decât tragică. Personajele noi introduse de dramaturgul italian, Froggy, Cathy, Inge, Breck și Grunter, transformă dictonul „a fi sau a nu fi" în „a mânca sau a nu mânca", făcând din gătit arta supremă: „Și bucătăria e diplomație, armă de pace și armă de război". Hamlet, Ofelia, Claudius și ceilalți eroi shakespearieni intră în plan secund, evoluând aproape caricatural, împinși într-o zonă ce frizează absurdul. Dar și în bucătărie, unde se gătesc feluri luxuriante, pantagruelice, impresionante prin titulatura lor – găină faraonă à la Sfinx, ficat à la Prometeu, limbă à la Plutarh, sufleu de fasole à la trompeta judecăţii de apoi, biftec în sânge de fiord, foccaccia cu piper à la Medeea etc. –, personajele lui Aldo Nicolaj acționează mânate de aceleași slăbiciuni și defecte, de gelozie, arivism, nevoia de răzbunare. E ca și cum personajele din umbră, ignorate până acum, își iau, în sfârșit, revanșa și se joacă demiurgic, dar tot în nota quiproquo-ului tipic dramaturgului englez, cu marii eroi shakespearieni, pe care îi lasă să se anihileze reciproc, în timp ce în bucătărie viața merge mai departe și restul e... mâncare."

ARGUMENTUL REGIZORULUI

„În 1998, eram asistent la Mircea Albulescu și el a venit cu acest text, care mia plăcut foarte mult. Nu am reușit să îl montăm atunci la Studioul Cassandra, dar mi-a rămas gândul la el. Când i-am spus Marinelei Țepuș, mi-a zis că și ea știa de mulți ani textul, îl văzuse montat de o trupă din Italia, astfel că l-am inclus în programul Teatrului Nottara „Actor și regizor". M-a atras ideea acestei piese, întoarcerea totală a poveștii, mutată în bucătăria castelului Elsinore, ceea ce conferă o notă comică."

REGIZORUL Alexandru Jitea (n. 1970) a absolvit Academia de Teatru şi Film, specializarea Arta actorului, la clasa profesorilor Mircea Albulescu şi Cătălin Naum, promoţia 1995. A continuat studiile de masterat şi de doctorat în cadrul aceleiaşi instituţii. Este el însuşi profesor în cadrul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale, la Facultatea de Teatru, specializarea Arta actorului: „Învăţământul artistic de azi este ca societatea: alert, contra cronometru, vrea să obţină mult, în cel mai scurt timp posibil şi cu minim de efort. Este un învăţământ care aleargă, ca şi lumea noastră", declară Alexandru Jitea.

La Teatrul Nottara joacă încă din 1995, în spectacole precum Aşteptându-l pe Godot de Samuel Beckett (regia: Dominic Dembinski), Doi tineri din Verona de William Shakespeare (regia: Cătălin Naum), Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O'Neill (regia: Alexandru Dabija), Îngeri în America de Tony Kushner (regia: Theodor-Cristian Popescu), Leonce şi Lena de Georg Büchner (regia: Felix Alexa), Război şi pace, după Lev Tolstoi (regia: Petre Bokor). Dintre cele mai recente producții ale Teatrului Nottara în care a jucat se numără Trei nopți cu Madox de Matei Vișniec, în regia lui Mihai Lungeanu (2015), și D-ale carnavalului de I.L. Caragiale, în regia lui Claudiu Goga (2017).

În 2017, a făcut parte din distribuția spectacolului-lectură Diseară mâncăm la Iocasta de Akis Dimou, în regia lui Yannis Paraskevopoulos, care a avut loc în cadrul proiectului „Spectacolul începe cu o lectură" (14-16 iunie, Teatrul Nottara). Pe lângă activitatea sa impresionantă de actor, Alexandru Jitea s-a remarcat și ca regizor, prin spectacole precum La ginecolog, Teatrul Roșu, Facebook, The Artist Studio, Tăiat de Lyle Victor Albert, Teatrul Luni de la Green Hours, Artă de Yasmina Reza, Godot Café Teatru, A fi sau ce va fi de Lyle Victor Albert, Teatrul Metropolis, Sylvia de A.R. Gurney, Centrul Cultura pentru UNESCO Nicolae Bălcescu.

Regia: Alexandru Jitea
Distribuția:
Froggy - Gabriel Răuţă
Cathy - Isabela Neamțu
Inge - Anca Dinicu / Oana Carmaciu
Breck - Vlad Bălan
Hamlet - Bogdan Costea
Regina - Luminiţa Erga
Horatio - Răzvan Bănică
Laertes - Filip Ristovski
Elios - Rareș Andrici
Polonius - Adrian Edu
Ofelia - Corina Dragomir

Scenografia: Liliana Cenean
Traducerea: Carmen Velcu
Durata: 1 h 45 fără pauză



Te-ar putea interesa








Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?


Copyright 2018 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate.


dcn.n-nxt.26