Urmărește emisiunea live

Urme de dinozaur, descoperite în Europa

Zeci de amprente de dinozaur proaspăt descoperite pe o insulă din Scoţia le oferă oamenilor de ştiinţă noi date cu privire la evoluţia reptilelor din Jurasic, relatează marţi Press Association.

Urmele având o vechime de 170 de milioane de ani au rămas impregnate în zona unei lagune situată astăzi pe coasta de nord-est a insulei scoţiene Skye.

Amprentele aparţin "verilor mai mari" ai Tyrannosaurus rex, numiţi teropozi, care aveau o înălţime de doi metri, dar şi unor exemplare de sauropod, cu dimensiuni similare, însă cu gâturi mai lungi.

Acesta este cel de-al doilea set de urme identificate pe Skye, primele amprente de dinozauri fiind descoperite pe această insulă în anul 2015.

Descoperire de importanță foarte mare

Descoperirea este considerată una de importanţă mondială deoarece reprezintă o dovadă rară din Jurasicul mijlociu în condiţiile în care doar câteva fosile din acea perioadă geologică au fost găsite până acum în lume.

"Cu cât căutăm mai mult pe Insula Skye, cu atât găsim mai multe urme de dinozaur", a declarat dr. Steve Brusatte de la Universitatea din Edinburgh, unul dintre participanţii la cercetare.

"În acest sit nou se înregistrează (urme de la) două tipuri diferite de dinozauri - verii cu gât lung ai brontozaurilor şi verii cu dinţi ascuţiţi ai T. Rex (rămase) într-o lagună puţin adâncă de pe vremea când Scoţia era mult mai caldă, iar dinozaurii îşi începeau marşul către dominaţia mondială", a adăugat Brusatte.

50 de urme analizate

Cercetătorii au măsurat, fotografiat şi analizat circa 50 de urme de picioare într-o zonă de reflux de la Brothers' Point (Rubha nam Brathairean) de pe un promontoriu din peninsula Trotternish.

Cele mai mari urme au 70 de centimetri şi aparţin unui exemplar de sauropode, iar cele mai mari amprente lăsate de un exemplar de teropode măsoară circa 50 de centimetri.

Fenomenul de maree a îngreunat studierea urmelor, la fel şi impactul condiţiilor meteorologice asupra peisajului. Din acest motiv, oamenii de ştiinţă au utilizat drone pentru a fotografia amprentele şi pentru a cartografia situl, relatează Agerpres.

[citeste si]