Rusia intenţionează să îşi majoreze semnificativ exporturile de combustibili şi să controleze o cotă mai mare din piaţa europeană, după ce a investit 55 de miliarde de dolari în rafinăriile sale, potrivit planurilor companiilor şi analiştilor intervievaţi de Reuters.
În anul 2011, Rusia a demarat un amplu program de modernizare a marilor sale rafinării, după o criză în aprovizionarea cu combustibili. În plus, autorităţile de la Moscova au modificat şi sistemul fiscal în favoarea producţiei de combustibili de calitate.
Această modernizare a dus la creşterea producţiei şi exporturilor de produse rafinate uşoare, ceea ce a afectat marja companiilor europene de rafinare. Potrivit centrului rusesc de reflexie Vygon Consulting, în acest an volumul produselor rafinate primare realizate în Rusia va creşte cu opt milioane de tone până la nivelul record de 289 milioane de tone, graţie modernizărilor şi creşterii preţului petrolului.
În aceste condiţii, firma de consultanţă estimează că exporturile Rusiei de produse rafinate uşoare vor creşte în acest an până la 106 milioane tone, de la 95 milioane tone în 2017. Potrivit companiei Transneft, care deţine monopolul asupra reţelei de oleoducte din Rusia, peste 38% din produsele petroliere care pleacă din portul Primorsk de la Marea Baltică, principalul hub de export al Rusiei, ajung în portul olandez Rotterdam, urmat de Germania (19%), Marea Britanie (15%) şi Franţa (11%).
În acest an, Primorsk intenţionează să livreze 18,3 milioane tone de motorină, urmând să ajungă la 19,8 milioane tone în 2019 şi 23,9 milioane tone în 2020. În total, compania Transneft intenţionează să majoreze exporturile de motorină cu conţinut ultraredus de sulf (ULSD), cel mai curat tip de motorină utilizat în Europa, cu trei milioane până la 26 milioane tone în acest an.
[citeste si]
'Ne aşteptăm ca livrările de benzină din Rusia să crească puternic în acest an. Creşterea randamentelor a început încă din a doua jumătate a anului trecut, susţinută de noi capacităţi', susţine Eugene Lindell, analist la firma de consultanţă JBC Energy. Însă, utilizarea motorinei în Europa este sub semnul întrebării după ce Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a recunoscut că a manipulat rezultatele testelor de poluare. În plus, alţi mari producători auto germani, precum Daimler şi BMW, se confruntă cu o modificare a atitudinii opiniei publice faţă de tehnologia diesel.
Chiar dacă vânzările de automobile care funcţionează pe benzină în Europa sunt în creştere, modificarea nu este încă una care să elimine complet automobilele diesel de pe piaţă, susţine JBC Energy, ceea ce înseamnă că, pentru moment cel puţin, nu există ameninţări semnificative la adresa planurilor Rusiei de a-şi majora exporturile de motorină în Europa.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News